For 20 år gamle Glenn Midtun går det i bil både på jobb og på fritiden. Han har vært interessert i bil hele livet, og det siste halvåret har han jobbet som personlig servicerådgiver hos bilSpiten.

– Jeg trives veldig godt med å jobbe som personlig servicerådgiver hos bilSpiten, sier han fornøyd.

Spennende med feilsøking og retting

Som personlig servicerådgiver for Mazda er Glenn både kundemottaker og mekaniker for samme kunde. Det betyr at kunden kan ha direkte dialog med den som jobber med bilen, og som kjenner bilen best.

Ved å jobbe på denne måten sikrer bilSpiten at det ikke forsvinner informasjon i dialogen mellom kundemottaker og mekaniker, kommunikasjonslinjen forkortes og det blir lettere å få utført oppgaver raskt.

– Det at jeg har kundedialogen selv gjør også jobben min lettere, også er det jo veldig hyggelig å ha kontakt med de som er kunder her, sier Glenn Midtun.

Glenn synes det mest spennende med jobben som personlig servicerådgiver for Mazda er feilsøking, og det å finne ut av et problem som kunden har klaget på.

– Det å finne problemet og fikse bilen til kunden er veldig tilfredsstillende, sier Glenn.

Alltid vært interessert i bil

Foto: Magnus Bjørnnes

Den livlige og sosiale 20-åringen bor på Ormåsen og har jobbet med bil i cirka to og et halvt år. Han hadde lærlingtida si hos Albjerk Bil i Drammen, og tok fagbrev som bilmekaniker der.

– Jeg valgte å jobbe med bil fordi det alltid har vært en stor interesse for meg. Jeg ønsket å lære mer om biler og hvordan de fungerer, forteller Midthun, som har fått oppfylt sitt ønske om å ha jobben som hobby.

Bilglad som han er har Glenn mange drømmebiler og synes det er vanskelig å nevne kun en, men Mazda RX-7 1998-modell er desidert blant favorittene.

– Det er på grunn av Wankel-motoren den bruker, og at jeg synes den ser veldig bra ut, utdyper Midtun.

En god kundeopplevelse

Den personlige servicerådgiveren tror på at det er viktig å gi kunden en god opplevelse når han eller hun er innom med bilen sin, for eksempel til en service.

– Det er klart at det er viktig å ta godt vare på kundene. Får kundene en god opplevelse når de er i kontakt med servicemarkedet, skaper det gjerne lojalitet til både forhandler og merke. Flere av kundene som er innom på verkstedet er også nysgjerrig på de nye modellene og ønsker å kjøpe ny bil hos oss når tiden er moden for det, forteller Midtun.

Mazda, som Glenn jobber med, er et av bilSpitens tre bilmerker; Mazda, Ford og Volvo.

To nye bilmerker til Kongsberg

bilSpiten har som mål å gi sine kunder Kongsbergs beste bilopplevelse, og har nylig inngått en avtale om to nye bilmerker – nemlig Renault og Dacia. Allerede i september dette året blir det mulig å både se og prøvekjøre Renault og Dacia hos bilSpiten.

– Det som er mest spennende med Renault er kanskje at de har elbiler med kort leveringstid. Det gleder jeg meg til å kunne tilby våre kunder, sier Kjetil Måkestad, som er daglig leder i bilSpiten.

Tidligere har folk måttet reise til Drammen eller Notodden for å handle Renault eller ta service på sin Renault. Det behøver de altså ikke lenger.