Vet du hva dette egentlig betyr?

– Et bildekk er alltid et kompromiss mellom ulike egenskaper.

Det er snart på tide å legge om til sommerdekk, men hvilket dekk bør du velge?

– Valg av dekk er et valg mellom ulike egenskaper, sier Kjell Tvedt, daglig leder hos Bildeleksperten.

– Det dreier seg om kompromisser på drivstofføkonomi, holdbarhet, støy og veigrep – spesielt på våt vei, sier Tvedt.

– Det er selvfølgelig mulig å lage et dekk med et ekstremt godt veigrep, men dette får dramatiske konsekvenser for holdbarheten. Et eksempel er Formel1, der dekkene ikke en gang holder gjennom ett løp. Jeg tror ikke vanlige folk ville akseptere å bytte dekk så ofte. Det er også mulig å lage dekk som nærmest er uslitelige, men da vil de være steinharde, ha dårlig veigrep og mye støy. Et bredt dekk med lavere profil gir bedre styrefølelse enn et dekk med høyere profil og reagerer raskere på styringen. Denne typen dekk passer for bilførere som vil ha sporty kjøreegenskaper. Ulempen er at et bredere dekk er mer sporfølsomme og har mer dekkstøy. Vil man ha mer komfortable kjøreegenskaper er et smalere dekk et bedre valg. Smalere dekk er også sikrere på våte veier, fordi de fjerner vann mellom dekk og vei mer effektivt, noe som reduserer risikoen for vannplaning. Smale dekk har også lavere rullemotstand, noe som igjen reduserer drivstofforbruket.

– Derfor er et godt sommerdekk et kompromiss, sier Tvedt.

Alle dekk har en merkelapp som forteller om ulike egenskaper. Her er forklaringen:

friksjon

Drivstoffeffektivitet:
Så mye som 20 % av drivstofforbruket er relatert til dekkets rullemotstand. Dette er motstanden dekket får når det møter bakken. Et lettrullende dekk krever mindre drivstoff, ettersom en mindre mengde energi kastes bort på friksjon og varme. Drivstoffeffektivitet rangeres i 7 ulike kategorier, fra A (mest drivstoffeffektive kategori) til G (minst drivstoffeffektive kategori).

 

våtVåtgrep:
Våtgrep er en viktig faktor når du kjøper nye dekk. EUs klassifisering bestemmes ved å måle dekkets bremselengde på vått underlag. Våtgrepet angis med bokstavkoder fra A (kortest bremselengde) til F (lengst bremselengde). Klassifiseringene D og G brukes ikke for personbiler.

 

støy

Utvendig støy:
Dekk genererer en del av kjøretøyets støy når den kjører. Å kjøpe dekk med god støyrangering vil redusere virkningen av kjøringen din på miljøet rundt deg. Dekkets utvendige støynivå vises som en desibelverdi. Lydbølgeikonene angir om dekkstøyen er under eller over de kommende europeiske grenseverdiene.1 svart bølge: Stille (3 dB eller mer under den kommende europeiske grensen), 2 svarte bølger: Moderat (mellom den kommende europeiske grensen og 3 dB under), 3 svarte bølger: Støyende (over den kommende europeiske grensen)

 

størrelse

De to første tallene (205/55) angir dekkets bredde og profil. I dette tilfellet kan bilen ha dekk som er 205 millimeter brede. Dekkprofilen angir forholdet mellom dekkets høyde og bredde. I dette tilfellet er dekkets høyde 55 prosent av bredden. Bokstaven “R” etter tallene som angir bredden og profilen viser dekkets konstruksjon. R står for radialdekk, som gir betydelig mer stabile og presise kjøreegenskaper enn diagonaldekkene som var vanlig før i tiden. Tallet 16 forteller hvilken diameter felgen har i tommer. Dersom belastningsklassen er 91, kan dekket bære maksimal last på 615 kg. Bokstaven “V” er hastighetsklasse. I dette tilfellet er høyeste tillatte hastighet for dekket 240 km/t.

 

dekk3

– Det er mye å tenke på hvis du skal gjøre et riktig og godt dekkvalg på egenhånd, men det er derfor vi er her, sier Kjell Tvedt.
– Vi har lang erfaring og sørger for at du får riktige dekk til en god pris.

Noe man må være spesielt oppmerksom på ved bytte av dekk?

– Husk at alle typer dekk blir dårligere med tiden, uavhengig av hvor mye du kjører. Etter fire år bør de byttes, da begynner gummien å bli hard og kvaliteten er vesentlig redusert. Mange venter for lenge før de investerer i nye dekk, sier Tvedt.
– Legger du om selv, så pass på at du setter dekkene på samme side som året før. Hvis ikke ruller dekket “feil vei” og dekkene slites mye fortere. Det står på dekkene hvilken vei de skal rulle. Husk også å etterstramme hjulboltene etter noen kilometer.

Bildeleksperten AS: Gesellveien 25 – Tlf 32 77 11 90
Ansatte: 18 (Kongsberg og Drammen)
Etablert: 2003
Drifter også for Biklubben som ble etablert for KV-ansatte i 1965 – for et rimeligere bilhold. Er nå åpent for alle.

 

 

 

 

3600.no

Se alle innlegg