I dagens samfunn er sosiale medier en stor del av vår hverdag, og vårt liv. Et av de største sosiale mediene i verden i dag er Facebook.

Facebook har ifølge Statista.com 2,4 milliarder brukere over hele verden.

Av de 2,4 milliardene med mennesker er det ifølge Ipsos 3,4 millioner nordmenn over 18 år som har Facebook.

Likevel: er det slik at ungdom nå til dags ikke bruker Facebook like mye lengre? Hvorfor er det slik?

Bare mas?

Emma Li Saltnes Østbye (17) er en av dem som har valgt å slette sin Facebook-konto. Hun skaffet det egentlig for å holde seg oppdatert på dansetreningene hun skulle på, men når hun sluttet på dans hadde hun egentlig ikke noe behov for det lengre.

– Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre der inne. Jeg gjorde ikke noe, og jeg fikk bare opp masse varsler.

Hun er ikke eneste som føler at det å ha en Facebook-konto er mas. Flere og flere unge velger å enten slette sin bruker, eller ikke opprette en til å begynne med.

De fleste unge bruker ikke Facebook som noe annet enn et sted å melde seg på treninger og arrangementer. Det er svært få som liker og deler bilder, og gud forby, sine egne meninger på sin egen profil.

– Unge har Facebook fordi det er grupper der du henger på en måte mer med i samfunnet, forteller Emma.

Når hun brukte Facebook var det for det meste slike grupper det gikk i. Hun var for eksempel med i en klassegruppe, der de chattet sammen. I tillegg brukte hun det til å bli med på arrangementer, og å bli «tagget» i ting.

Mistet sin relevans

Hun forteller også om det at flere og flere eldre (over 35) er blitt mer aktive på Facebook. Alle har en tante eller en onkel som deler alt de gjør på Facebook.

– Det er flaut når tanta di for eksempel legger masse meninger på Facebook, for da ser jo mine venner også det hvis jeg blir nevnt.

Hun mener det er kleint at eldre skal bruke emneknagger på alt, som for eksempel at de legger ut bilde av solnedgangen og skriver «#sol #solnedgang #kveldsstemning».

En ting er å gjøre det på Instagram, der det å ha en emneknagg har en effekt, men på Facebook er det ingenting som skjer.

Det at unge bruker mindre og mindre Facebook har mye forskjellige årsaker til, men hovedårsaken er nok at det ikke er relevant mer.

Det er andre sosiale medier som blir brukt mer og er mer relevante, som Instagram, Snapchat og Tik Tok.

Facebook har blitt en arena for å planlegge ting, ikke nødvendigvis dele ting, slik som det var skapt for å gjøre.