Lise Lund går nye veier.

– Det er en tid for alt og nå har jeg lyst til å gjøre noe helt nytt.

Ordene kommer fra 56 år gamle Lise Nygård Lund fra Kongsberg. Det er nå 20 år siden hun startet for seg selv. Det første firmaet solgte hun da hun flyttet til Kina.

– Da jeg kom tilbake til Kongsberg i 2005 startet jeg så Perlene – hvor jeg designet smykker i ferskvannsperler, skjell og krystaller og solgte de til butikker i Norge, Sverige og USA, forklarer hun.

I dag bor hun i et nydelig gammelt hus langs Lågen sammen med samboeren Tore og hunden Lotta (en Jack russell-terrier).

Med fire voksne barn og en flokk herlige barnebarn, bonusbarnebarn og stebarn, går dagene fort for den travle gründeren.

– Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å være bestemor! Barnebarna bor i Rollag og Kongsberg og jeg kunne vært der daglig, men for å ikke drive barn og svigerbarn til vanvidd flyr jeg ikke dørene ned hver dag, ler hun.

Slik ser de ut. Det er Tassy Thompson som har hjulpet til med designet. Foto: Anniken Tangerud

Mye lokal hjelp

14 år etter at hun startet Perlene er hun nå klar for å gå nye veier. Det siste bidraget i 56-åringens forretninger er «Troll Water» – 0,33 liters flasker med vann.

– Det begynte med at vi fikk barnebarn, og man ønsker jo det beste for dem. Alt som er usunt og sukret har stilig og fristende design, mens flasker med vann appellerer mest til oss voksne. Jeg ønsket da å lage et design som appellerte til barn slik at de selv velger disse flaskene fremfor brus, juice og sjokolademelk.

Størrelsen på flaskene er også bevisst.

– Flaskene er 0.33 liter slik at de er greie å holde men også greie å ha med i veska eller sekken. Flaskene skal også eksporteres til Kina slik at barn i Kina også får tilgang til rent og friskt vann til en akseptabel pris. I motsetning til andre typer vann som har rettet seg mot luksusmarkedet, vil vi rette oss mot middelklassen i Kina.

Veien fra idé til ferdig produkt tok tid.

Det første hun gjorde var å lese seg opp på drikkevann, kvalitetskrav, hvilke tapperier som finnes og hvilke krav som stilles fra myndighetene. Deretter så hun på design.

– Jeg brukte blant annet en kunstner, samt elever fra kunst- og håndverksstudiet i Horten. Så da jeg traff designeren Tassy Thompson hadde jeg en sterk formening om hva jeg ønsket og hun nailet det! smiler Lise stolt.

Lise har også fått hjelp av masterstudenter på universitet på Kongsberg.

– De laget en analyse av muligheter og utfordringer når vi skal lansere vannet i Kina. Dette resulterte i en firmaplan på over 40 sider, så det er godt å ha den med seg i det videre arbeidet.

Trollunger

Navnet ‘Troll’ har både en business-side ved seg og en personlig betydning.

– Siden vi skal eksportere til Kina ønsket jeg noe typisk Norsk. I tillegg har jeg veldig sansen for trollunger (barnebarn) så trollnavnet kom ganske greit.

– Det som derimot har vært litt krevende er å lage et design som både fenger barn, kvinner og kinesere. Men brikkene falt på plass da Tassy kom inn i bildet. Sammen skapte vi det skihoppende og surfende trollet som nå preger flaskene, forklarer hun stolt.

Når det nå lanseres ser Lise for seg at produktet kan selges i turistbutikker, interiørbutikker, hoteller, museer, på idrettsarrangement og blomsterbutikker.

– Alle steder hvor man kan bli tørst, poengterer Lise.

Her på Kongsberg har Gyldenløve Hotel og Coop Prix på Vestsiden allerede bestilt vannet.

– Og jeg håper på mange flere!

I forrige uke hadde hun med seg prototypen til innkjøpsmessen Nordic Living i Lillestrøm.

– Det ble tatt veldig godt imot, spesielt fra turistnæringen, forteller Lise.

Faktisk fikk hun bestilling på flere paller – og det til tross for at produktet ikke er satt i produksjon ennå.

Hva har vært det beste med prosessen?

– Det beste er alle de som faktisk bryr seg og som kommer med gode og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg hadde aldri klart det så bra hadde det ikke vært for mine gode venner og deres venner, forteller Lise og sender en stor takk.

Da hun holdt den ferdige prototypen i hånden, var det med stor stolthet.

– Jeg følte en enorm glede over å kunne ha et produkt som har alle forutsetninger til å treffe markedet både her i Norge, men også i Kina.

Planen videre er å få godkjent produktet i panteordningen slik at flaskene kan pantes.

– Det er viktig for meg at de ikke forsøpler naturen. I Kina vil de bli samlet inn. Der kjøper man faktisk søppel, slik at det blir resirkulert til nye produkter.

Da produksjonen er i gang, er målet å få de videre ut til viktige salgssteder i landet.

– Samtidig må jeg begynne på en mulig tidkrevende prosesss for å få flaskene godkjent av kinesiske myndigheter og få det ut i butikkene der – i første omgang Shanghai, røper hun.