Vi ble med en av dem som lager trikkesporene for oss.

Påsken 2018 går nok ned i historieboken blant en av de fineste? Sol, snø, blå himmel og gnistrende «trikkespor» i kilometer på kilometer over hele distriktet gav skiglade Kongsbergensere en anledning til å nyte den friske naturen i lette (og tunge) drag.

Men det hadde aldri vært mulig om det ikke hadde vært for løypekjørerne.

Dag ut og dag inn, åkkesom vær og forhold, trår hundrevis av ildsjeler fra løypeforeninger, idrettslag, frivillige lag og kommunen til for fellesskapet for å gi deg de beste løypene de kan.

– Når du får kjørt ordentlige løyper og det er rette, fine spor og jevne svinger, så blir man jo stolt, innrømmer Jarle Johansen fra Kongsberg Kommune.

Sammen med to andre fra kommunen, har han ansvaret for å kjøre opp løypene i Funkelia, Sølvverksskogen og oppe på Knuten. De jobber på skift hver tredje uke og slik går det jevnt hele sesongen gjennom.

På en god dag bruker de 5-6 timer på hele runden: Eriksløypa opp, Kemnern ned og lysløypa nede i Funkelia.

Dette er Jarles andre sesong og han trives godt på arbeid.

Trives veldig godt i jobben sin. Foto: Anniken Tangerud

– Mye av det fine med denne jobben er at du er ute i naturen og gjør noe meningsfullt for folk, understreker han og smiler.

– Det betyr nok en del for Kongsbergs befolkning at løypene er bra og ikke minst at det er et tilbud der ute. For de som er glad i å gå på ski da altså.

Kongsberg Kommune Kultur og velferd c/o Park og idrett kjører opp løyper i hele kommunen: både Hvittingfoss, Gamlegrendåsen, fra Kjennerudvannet inn til Hallhytta og Fiskum er blant plassene de kjører løyper på.

– Og så blir det kjørt med scooter i forskjellige småløyper hvor vi ikke får plass til maskinen. Da må vi i tillegg spa for hånd flere steder. Både for at det skal være ålreit å gå på ski, men også for at scooteren skal kunne komme frem i det hele tatt, forklarer Jarle.

Maskinen vi nå sitter i, en splitter ny Prinoth Husky med 250 hestekrefter, kostet rundt to millioner kroner og er ny for sesongen. Jarle synes det er en bra og viktig investering av kommunen.

Saken fortsetter under bildene
Oppe ved Korset. Foto: Anniken Tangerud
Nydelig ved Knuten. Foto: Anniken Tangerud

Magisk landskap

Trollsk stemning i skogen. Foto: Anniken Tangerud

Det er bemerkelsesverdig stille i førerhuset der vi klatrer oppover mot Knutens tindrende topper. Utenfor skinner solen. Det er en kald vintermorgen i Kongsberg og snøen omfavner trærne i tunge dyner.

– Det er fint oppå Knuten når været er bra. Da er det strøkent oppå fjellet. Det er det som er kremen, smiler Jarle og innrømmer Knuten nok er favorittplassen.

Matpakka tar han som regel i maskinen utenfor Knutehytta.

– Men jeg har spist ved Korset og jeg… rigga meg tel så jeg står og kikker på byen mens jeg spiser. Det er viktig å stoppe litt opp. Ta seg en kaffekopp og nyte, sier han.

Perfekte linjer. Foto: Anniken Tangerud

Selv om han har kjørt i to sesonger har han til gode å møte skogens konge.

– Men det er mye fugl her. Nå er rypene helt hvite, forteller han.

Jarle har hatt flere turer hvor det har vært helt gjensnødd og det ikke er mulig å se at det har vært her noen før. Da det er helt hvitt og magisk.

Men han røper han har kjørt feil en gang. Oppe ved Gyldenløvefjellet.

– Jeg måtte gå inn på skisporet.no for å sjekke hvor løypa egentlig skulle ligge, innrømmer Jarle og ler.

Sanksjoner var på sin plass, selv om det bare var snakk om to meter.

– Det blei stjerne i kålhueboka det, humrer han.

Det er et godt miljø i Park og Idrettsavdelingen til kommunen og er det én mann som kjenner løypenettet i avdelingen godt, så er det Øivind Tonby, forteller Jarle.

– Han er en råtass på skiløyper. Han kan alt i blinde. Lett! Det har nok blitt slukt «noen» mil med løyper på’n opp gjennom, smiler Jarle.

Det hender de må ut av den varme kupeen for å rydde kvist og kvast som faller fra trærne. Foto: Anniken Tangerud

De er mye der oppe om sommeren og høsten også. Alt for å vedlikeholde løypenettet for de som er glade i naturen.

– Vi rydder og høgger skau og passer på at ting ikke vokser i løypa. Det blir i tillegg en del lekkasjer fra rennene og slike ting, som må repareres. Slik at alt er klart til snøen kommer.

Og det blir det. Hvert eneste år. TUSEN TAKK for innsatsen dere legger ned.

Bli med på turen i dette bildegalleriet her:

 

 

 

Se en film fra turen her: