Toner fra byen: Elin Holmen Kurverud

Jazzbyen Kongsberg aler opp musikere som markerer seg i inn- og utland. Elin Holmen Kurverud er en av dem, og her får du et lite innblikk i hennes musikalske univers.

Navn: Elin Holmen Kurverud, (35)
Instrument: Trompet
Bakgrunn: Begynte å spille i Kongsberg Guttemusikkorps det året jeg ble åtte år. Bor i Oslo der jeg spiller og underviser på trompet.

Når fant du ut at du skulle gå denne veien?
– Jeg fant det egentlig aldri ut, det bare ble sånn! Ei venninne søkte musikkutdanning etter videregående, og det syntes jeg hørtes ut som en god ide. Jeg fylte ut halve søknaden på postkontoret den dagen søknadsfristen gikk ut. Deretter prøvespilte jeg – og kom inn. Jeg tenkte det var for dumt å ikke begynne, og det har jeg aldri angret på, forteller Elin.

 Var det noen her i Kongsberg som inspirerte deg?
– Absolutt, det var mange. Hvis jeg skal trekke frem noen som var helt avgjørende, må jeg nevne Reidar Hauge, Per Einar Løvgren og Jon Gunnar Tovsrud. Reidar ga meg muligheten til å spille i kirka fra tidlig alder og jeg lærte mye av han om det å være musiker. Det grenseløse engasjementet til Per Einar og Jon Gunnar bidro til at jeg fikk oppleve at det er gøy å spille, uavhengig av sjanger og instrument. Felles for alle tre er at de tok meg på alvor fra første stund.

Hvilke type oppdrag får du som musiker?
– Jeg er fast medlem av tenThing brassensemble, ledet av Tine Thing Helseth. Vi jobber prosjektbasert, med mange store turneer i utlandet. I år skal vi blant annet på en lengre turne i Tyskland og en i Japan. I tillegg er jeg frilanser.
– Jeg visste tidlig at jeg hadde lyst til å undervise. Det gir meg enormt mye å se elever på ulikt nivå oppleve å mestre et instrument, og med dette finne gleden i å uttrykke seg gjennom musikk. Det er like gøy å undervise i alt fra Torshov-korpset, et korps for psykisk utviklingshemmede, til Barratt Dues Musikkinstitutt.

Hvordan er det å leve av musikken?
– Jeg er heldig som har dette som jobb!

Hva anser du som ditt karrieremessige høydepunkt så langt?
– Det tror jeg må være å spille på BBC Proms i London med tenThing.

Har du hatt en opplevelse eller situasjon som på sikt har får deg til å smile, men kanskje var litt flau der og da?
– Følte meg ikke spesielt smart da jeg under en konsert med tenThing oppdaget midt i et stykke at jeg hadde glemt en av trompetene jeg trengte. Da ble det en improvisert vitsepause ved Tine, mens jeg, gravid i åttende mnd, løp ned under scenen og hentet instrumentet. Pustet som en hvalross da jeg endelig kom meg opp på scenen igjen og vi kunne spille videre – jeg klarte egentlig ikke å spille mye på den satsen uansett!

Om du skulle gjort et musikalsk samarbeid med en annen artist, levende eller død, hvem ville dette vært?
– Det var vanskelig – kanskje Erik Bye.

Hvorfor Erik Bye?
– Han har så utrolig mange flotte melodier og tekster.

Hvem er dine største forbilder?
– Tror jeg må trekke fram to: Erik Kvebæk, mannen som viste alle at det ikke er noen grenser for hva musikantene i Torshovkorpset kan få til. Han var en fantastisk musiker og person. Og så Tine Thing Helseth – hun har en måte å formidle musikk på som er helt unik.

Noen høydepunkter for din del fra Kongsberg jazzfestival?
– Ikke så lett å trekke fram bare ett høydepunkt. Hadde noen utrolig fine opplevelser som utøver i festivalgata. Jeg har vært på veldig mange flotte konserter. Må jeg nevne én, så blir det nok Susanna & Her Magical Orchestra.

Hva er din største musikalske drøm?
– Håper jeg kan fortsette å spille og ha det gøy med det!

Hva ønsker du å si til andre som vil følge drømmen?
– Vær målbevisst. Jobb grundig og systematisk, benytt alle sjanser til å spille med andre. Spill mest mulig, vær åpen, prøv nye ting og ta sjanser. Husk å ha det gøy!

 

3600.no

Se alle innlegg