Da et industrilederforum med åtte bedriftsledere, Kongsberg Næringsforum og Kongsberg Innovasjon ønsket å lage en film som skulle gi et innblikk i Kongsbergmiljøet og hvor spennende det er, tok de kontakt med Ingvild Sedahl.

– Filmen skulle vise bredden av Kongsbergs høyteknologiske miljø og vi hadde lyst til å lage en noe annerledes film, innleder Ingvild Sedahl, kommunikasjonsrådgiver i Kongsberg Innovasjon til 3600.no og forteller hun tok kontakt med Magnus Bjørnnes og Torjus Leiknes i Akari AS for å få til nettopp dette.

– Derfor valgte vi å lage en «feelgoodfilm» gjennom menneskene bak miljøet istedenfor en tradisjonell konsernfilm. Ved å vise alle typer deler av samfunnet på en inspirerende måte, får du vist mangfoldet miljøet representerer, forklarer Ingvild.

Ingvild fungerte som produsent for filmen og ved siden av Magnus på regi- og fotosiden, jobbet Torjus med klippingen.

Se filmen her:

En omfattende prosess

Det ligger enormt mye innsats bak de 2 minuttene og 21 sekundene du får se.

– En film som dette tar veldig mye mer tid sammenlignet med andre jobber jeg har gjort. Nettopp fordi det en så omfattende prosess og fordi vi har filmet på så mange utilgjengelige steder, forklarer Magnus Bjørnnes, videoprodusent i Akari AS.

– Det er så mye som skal klaffe, men jeg føler vi har fått det til og er veldig fornøyd med resultatet, legger han til.

Ingvild trekker frem selve prosessen som noe av det beste ved erfaringen.

– Den har vært veldig god. Dette er et prosjekt som er mye større enn det både jeg og Magnus har vært borte i før, så det var en veldig spennende utfordring for oss. Samtidig har det vært veldig ålreit å få snakke med så mange forskjellige mennesker som er en del av denne helheten og samtidig oppleve deres arenaer. Vi har på en måte fått dekket litt av alt, understreker hun.

Med så mange timer opptak, blir det noen utfordringer.

– Vi har vært nødt til å være beinharde på hva vi har prioritert og hva som skal være med, utdyper hun og fortsetter:

– Du skal fortelle en historie på veldig kort tid – en historie som er spennende for folk å se, spesielt folk som ikke er knyttet til Kongsberg eller som bor i andre land, som aldri har hørt om Kongsbergmiljøet.

Saken fortsetter under bildet. 
Scene fra filmen. Foto: Magnus Bjørnnes.

Norges svar på Silicon Valley

Spesielt viktig var det å vekke de rette assosiasjonene til det som gjør teknologibyen Kongsberg så unik.

– Her er det teknologi i alle ledd i samfunnet. Fra skoler som tar i bruk teknologi for læring til de store bedriftene. Samtidig er det samarbeid på tvers av alle aktører, som man bygger samfunnet rundt. Det er det som gjør Kongsberg til Norges svar på Silicon Valley.

Kanskje nettopp av denne grunn, liker Magnus Bjørnnes, introduksjonsklippet best. Scenen viser en mor som leker med teknikklego sammen med sin datter.

– Det gir en introduksjon til filmens budskap, forklarer Magnus og fortsetter:

– Du ser Sunny [som har filmens fortellerstemme, red.anm.] leke sammen med datteren sin og klippet viser på en abstrakt måte hvordan ulike aldersgrupper i samfunnet samarbeider gjennom teknologi og kreativitet. Det gir veldig mange assosiasjoner.

Saken fortsetter under bildet.
Scene fra filmen. Foto: Magnus Bjørnnes

Sett av over 300.000 mennesker. 

Filmen ble lansert på Kongsberg Technology Summit i oktober og har nå blitt sett av over 300.000 mennesker, for det meste utenfor landegrensene. Og tallene vokser for hver time.

– Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger. «Gåsehud», «dette er en fantastisk film», «Kongsberg har fått et facelift», er noen av de fine tilbakemeldingene vi har fått og den har allerede blitt brukt under motivasjonsforedrag for 1000 tiendeklassinger, forklarer Ingvild.

Hva er dere mest stolt av? spør jeg nysgjerrig.

– Av at vi har klart å utfordre litt, tenke litt annerledes på hvordan man kan presentere miljøet her, vise mangfoldet, teknologi på en litt mer abstrakt og kunstnerisk måte, med en fortelling og ikke lage en ren informasjonsfilm om produkter, men en inspirasjonsfilm, sier Ingvild og fortsetter like ivrig:

– Jeg opplever at vi har fått til å lage en film som gjør at folk blir nysgjerrige og da tenker jeg på folk utenfor Kongsberg kommune og det har jo vært en del av tanken. Vi ønsket at filmen skulle lage en wow-effekt og gjøre at folk vil vite mer.

– Samtidig var det viktig for oss å bruke ressurser som er lokale, som komponisten Oscar Bondø som går på musikklinjen på Kongsberg Videregående Skole og fortellerstemmen til Sunny Riis Henriksen som jobber i industrien her, legger Magnus til.

Planen videre nå er å legge til rette for at mennesker som har behov for å bruke filmen i ulike settinger, kan gjøre nettopp det.

– Og det hadde jo vært morsomt med en oppfølger, avslutter Ingvild og smiler.

DEL

Jeg er redaktør og journalist for 3600.no.

Bak meg har jeg 8,5 år høyere utdanning, 7 år som nettjournalist/ansvarlig og prosjektsjef i Aller Media, 4 år som websjef i to av Norges største møbelkjeder, 20 år med Karate og nesten 10 med innebandy. (For eksempel).