«Når de er på scenen under forestillingen, står jeg med klump i halsen mens tårene renner».

Da Åsen Barne- og Ungdomsteater skulle bestemme seg for hvilket stykke de skulle sette opp i forbindelse med jubileumsåret, valgte de rockemusikal-horrorkomediemusikalen Little Shop of Horrors.

7. april har stykket premiere på Kongsberg Musikkteater og for de av oss som kjenner den amerikanske kultklassikeren fra 60-tallet (og kanskje aller helst remaken fra 1986), er det litt av en oppsetning de har tatt inn over seg.

– Det er det og det gleder vi oss over, innleder stykkets instruktør Line Sabine Eim og smiler stolt.

Se en video nederst i saken. 

Det 30 år gamle teaterlaget, tar faktisk fullversjonen av den hysterisk herlige fortellingen om blomsterhandleren Seymour Krelbourn og hans kjøttetende plante.

– Alle låtene og alle scenene er med og vi har et live band med fire musikere på scenen, forklarer Line og understreker at det er en stor produksjon.

For ved siden av de mange flinke barna som er med, har over 21 engasjerte foreldre jobbet på spreng siden i fjor høst for at alt skal være klart til premieren.

– Her syes det kostymer, lages rekvisitter og snekres kulisser hver eneste mandag og det har de gjort siden 1. september i fjor, skryter Line.

Line Sabine Eim har instruert ved Åsenteatret i fem år nå. Foto: Anniken Tangerud

En lærerik reise

Jorunn Hesjedal er en av de mange foreldrene som frivillig gir av sin tid for å sette opp forestilling etter forestilling.  Dette er fjerde året hun er med og i alle år har hun jobbet i kostymeavdelingen.

Jorunn Hesjedal er en av mange foresatte som stiller opp på dugnad for at barna skal få spille i teater. Foto: Anniken Tangerud

– Det var litt tilfeldig at jeg havnet på kostyme for jeg er kanskje ikke en av de mest kreative, men jeg jobber sammen med mange andre kreative sjeler, noen har til og med søm som fag, og vi har det veldig moro sammen, forteller Jorunn og ler.

Mye handler om planlegging; få en oversikt over hva man har på lager og hvilke ting som kan gjenbrukes eller må kjøpes på eBay eller bruktbutikkene i Kongsberg.

Jorunn vedkjenner de bruker mye tid, men det er det verdt.

– Innledningsvis virker det kanskje overveldende, for teatret er kanskje bare en av mange aktiviteter barna er med på, men når man har vært her en stund og blitt kjent med de andre, så blir dette noe som vi voksne også trives veldig med å gjøre.

– Vi jobber sammen mot et mål og samtidig er det moro fordi man ser barna har det gøy og får nye venner og som foreldre får vi være med på den reisen sammen med dem, sier hun varmt.

Da vi spør henne hvordan datteren Sofia har vokst på de fire årene hun har hatt med teatret, blir hun tydelig rørt.

– Hun har lært å ha troen på seg selv når hun tråkker litt utenfor komfortsonen. I fjor var hun så heldig å ha hovedrollen og fikk kjent litt på det, og samtidig lærer de at alle rollene er like viktige. De får prøve seg på litt ulike roller og det er en læringsprosess i seg selv, forklarer Jorunn.

– En annen veldig fin ting med å drive med teater, som man kanskje ikke får så mye erfaring med i andre aktiviteter, er at man jobber på tvers av aldersgrupper. De eldste ungdommene tar seg veldig godt av de yngste og er gode rollemodeller. Og det er ganske unikt, understreker hun.

Moro på dugnad. Foto: Anniken Tangerud

Profesjonell scene og instruktør

En annen ting Jorunn og de andre setter stor pris på er at de får sette opp årets forestilling på Kongsberg Musikkteater.

– Der får de boltre seg i et helt moderne teater og blir behandlet på lik linje med andre artister som kommer dit – med den samme tilgangen til teknisk utstyr, garderober og backstage ting som det en profesjonell artist får, til priser et amatørteater for barn kan leve med. Det har vært en utrolig fin prioritering av Musikkteatret – at lokal kultur kan få bruke det på den måten.

Jorunn er like glad i å være «fotballmamma», men skal hun trekke frem noe som er spesielt med teatret, så er det mangfoldet.

– I en teaterproduksjon er det så mange ulike ting. Jeg har aldri vært på baksiden av et teater før og lærer så mye nytt – og det gjør jo barna også. Her har alle en plass og må bidra sammen mot et felles mål. Så det er en helt fantastisk læreprosess for barna våre, forteller hun.

– Samtidig er de heldige som har en instruktør som er profesjonell. De får jobbet ordentlig og hun har en plan med det hun gjør og det er en fin ting.

Det er femte året Line er instruktør og Line er hyret inn gjennom samarbeidet Åsenteatret har med Buskerud Teater.

Hva er det som er så gøy med musikaler eller teater i seg selv?

– Her får barna lov til å gå inn og være en annen, de får litt fri fra seg selv, ta et dypdykk inn i en annen person. Vi prater veldig mye om det vi jobber med, slik at vi skal bli bedre kjent med karakteren på egenhånd og et tankesett som ikke er ens eget, forklarer Line.

Siden Little Shop of Horrors for eksempel har elementer av både fattigdom og vold i seg, bruker Line det som et utgangspunkt for livslærdom for de som er involvert.

– Det er veldig viktig for meg å kunne sette opp noe hvor de kan gå i dybden på ting. Som er ordentlig og ekte. Da får de lært så mye, understreker hun.

…og hun legger ikke skjul på at hun synes de er flinke…

– Åh, de er helt vidunderlige. De har talent, men samtidig er det en sånn, kall det massesuggesjon om du vil, som gjør at de drar på hverandre inn i roller og inn i talentene sine. De står på og tar i mot alt jeg ber dem om og kaster på dem av ansvar og oppgaver og de tar det på strak arm og gjør det, smiler hun.

Hva gir dette deg som person?

– Gleden for meg er å se dem gro inn i rollen sin. Det å kunne knekke kodene, se at de kommer inn i rollene sine, det er vidunderlig. Når de da er på scenen under forestillingen, står jeg med klump i halsen mens tårene renner, avslutter hun varmt.

Emil Bjøranger Mørland (Mushnik), Isac Weirud Omholt (Seymour) og Kirvild Sund-Jensen (Audrey) spiller tre av hovedrollene i stykket. Foto: Anniken Tangerud

Tre av talentene Line jobber tett sammen med i årets oppsetning, er Kirvild Sund-Jensen (Audrey), Isac Weirud Omholt (Seymour) og Emil Bjøranger Mørland (Mushnik).

De innrømmer de ble ganske overrasket da de fikk høre at det skulle sette opp Little Shop of Horrors.

– Jeg hadde ikke hørt om stykket før, røper Kirvild.

Det hadde heller ikke de to andre, men det blir en mer barnevennlig og mildere handling de skal fremføre på scenen uansett.

– Det ser for eksempel ikke så skummelt ut når planten spiser noen, vedkjenner Isak.

… og alle banneordene er fjernet, røper Kirvild.

Nå er det ikke lenge igjen til premieren og skal vi tro trioen, går det nok bra, selv om sommerfuglene er på plass.

– I starten, når du hører startmusikken, kjenner man veldig på nervene, men når man først er ute på scenen og man hører publikum le og de sier du har vært flink i pausene og sånn, blir man veldig glad, forteller Emil.

Nei. Det er ingen til om at de gleder seg, hvor mye kan du se i videoen under.