Det er mange som tror at det ikke er lenge til mennesket kommer til å sette føttene på Mars, og det er mulig at noen av de som kommer på Mars er tidligere KIS elever.

Tekst: KIS elever: Bo Nesbø Baker og Samyuktha Veeramani.

Lego League kan lære elever å jobbe sammen, og bruke teknologi for å løse framtidens problemer. 

Årets First Lego League var om romforskning og temaet Into Orbit. KIS lærte gjennom dette å løse problemer med drivstoff til Mars og om hvordan man takler stråling i verdensrommet.

Lørdag 10.november, 2018, representerte vi Teknologibyen Kongsberg i årets First Lego League-konkurranse i Oslo, med to lag fra Kongsberg International School; KIS Polaris og KIS Titania.

Team Titania. Foto: KIS
Team Polaris. Foto: KIS

Inspirerende og lærerik konkurranse

Polaris på scenen under konkurransen. Foto: KIS

Etter at Kongsberg ikke lenger avholder denne konkurransen hadde KIS valgt å melde seg på i Oslo. Med økonomisk støtte fra TechnipFMC og Lions ble dette mulig.

Hele 20 lag deltok i Oslo i år og hensikten med konkurransen er å inspirere elever til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere.

Prosjektoppgaven i år ba om en løsning på et problem som kan oppstå under romreiser. Det kunne være enten et teknisk problem eller et psykologisk problem som kan oppstå under lange reiser i rommet.

Våre grupper landet på to konkrete problemer: behov for drivstoff til og fra Mars og behov for beskyttelse mot romstråler ved langvarig opphold i rommet.

Løsningen skulle markedsføres og planlegges, og gruppa skulle vise samarbeid på en god måte som viste et godt gruppespill mellom alle som var på laget. 

God hjelp fra Kongsberg Space System, Andøya Space Center og NAROM.

Da våre elever tok kontakt med Kongsberg Space Systems, fikk vi utelukkende positive tilbakemeldinger. Vi fikk besøk av aerospaceingeniør Daniel Digre, og han kunne gi elevene gode tips om hva de burde tenke på, og hva som er mulig i forhold til marsoppdraget.

Vi fikk høre om hva KSS jobber med, og hva slags type oppdrag de jobber mot. Selv om KSS fokuserer på mekaniske løsninger på ubemannede raketter, så var det ingen tvil om at det var astronaut Daniel gjerne ville vært. 

Vi var også i kontakt med Anita Grønseth fra Andøya Space Center og NAROM. Gjennom hele prosessen ble det mange e-mailer fram og tilbake. Men vi hadde også et givende skype-møte med henne.

KIS har også i flere år hatt en god relasjon med NAROM og Andøya Space Center, både gjennom egne initiativ og gjennom Kongsbergskolen. De har bidratt med svært mye av sin tid og kunnskap om romstråling, raketter og oppskytning. Cansat [brusbokssatellitter, red.anm.] er en av de tingene som vi jobber med sammen med NAROM.  

Titania presenterer sin oppgave. Foto: KIS

Læring i praksis

Lego Leage-erfaringen har gitt oss en unik erfaring. Vi har lært mye. Vi har jobbet med konkrete oppgaver, og har lært oss hvordan dette fungerer og hva vi må gjøre for å få det til. Vi har tatt kontakt med eksterne eksperter og lært hvordan man kommuniserer med andre.

Vi har i tillegg skrevet utfyllende rapporter om hva vi har gjort, om strategier og løsninger, og presentert løsningene våre foran et panel av voksne dommere.

Vi har bitt tenna sammen i skuffelse når det ikke gikk som vi hadde håpet på, smilt brede smil når vi har klart det og heiet på de andre. Det tar litt tid dette her, men det er verdt det på alle måter. Vi hadde masse gøy og gleder oss å bli med neste år! 

Veilederen vår, Kjersti Vanessa Weeden, lærer ved KIS, har store planer til neste år: 

– Vi prøver å få en Lego League her i Kongsberg, men det har ikke blitt noe valg ennå. Jeg prøver å få Lego League til å bli en årlig oppgave isteden får bare noen måneder, forteller hun. 

Lego League er en måte for ungdom til å lære sammen og jobbe på en prosjekt med mye frihet, så vi anbefaler det på det sterkeste. 

Og forresten: KIS Titania robotgruppa kom til kvartfinalen og en 8.plass, og KIS Polaris vant den samlede 1.prisen i Kjerneverdier!

Titania på scenen. Foto: KIS