Vi er vel alle enige i at grønnsaker er noe vi bør øke inntaket av. Med små grep får du enkelt i deg 250 gram grønnsaker daglig, slik det anbefales.

eat-547511_1280

  • Aldri et måltid uten

Spør du meg, er ingenting så smakløst og kjedelig som et måltid uten grønnsaker. Med grønnsaker oppå, inni eller ved siden av, blir måltidet med ett mer innbydende, og smaker bedre. Legg salat, agurk, tomat, paprika eller avokado på brødskiven. Ernæringsmessig har det lite å si om du spiser ferske eller frosne grønnsaker til middag, det vesentlige er at du faktisk spiser dem.

Hva med å utfordre deg selv til å prøve ut en ny grønnsak hver uke en periode? Du vil sannsynligvis få øynene opp for nye godsaker.

5984397936_ed6b1f95b9_b

  • Tilgjengelighet

Har man ikke grønnsaker tilgjengelig, blir det vanskelig å øke inntaket. Vær i forkant, planlegg innkjøpene dine slik at du alltid har grønnsaker du liker i kjøleskap og fryser. Her er det imidlertid viktig å ikke kjøpe inn mer enn du klarer å spise. Plukk med deg det som frister og gjerne grønnsaker etter sesong, så kan du enkelt tilsette grønnsaker i alle rettene du lager.

13417820565_fd1d8fa7a9_o

  • Grønnsaker i hovedrollen

Hva med en gresk pai med løk, squash, tomater og oliven? Wok med gulrøtter, brokkoli, paprika, chili og hvitløk? Prøv en blomkålpizza eller bytt ut spagettien med squashini, og server med favorittsausen din. Lar du grønnsakene spille hovedrollen i noen av måltidene er det lett å få i seg masse grønt.

2212980604_d03bfa0c91_b

  • Kamuflerte grønnsaker

Grønnsaker i gryter, supper, sauser eller smoothie er en enkel måte å øke inntaket på. Du kan kutte grønnsakene i biter, rive dem på rivjern eller skjule dem helt ved å bruke stavmikseren. Posesuppen blir straks sunnere om du tilsetter litt oppkuttede grønnsaker. Hva med revne gulrøtter i tomatsausen? Og tør du å tilsette spinat neste gang du lager smoothie?

5549330724_b87aa724e5_b

  • Oppkuttede grønnsaker

Undersøkelser viser at grønnsaksinntaket dobles om de serveres oppkuttet i biter.

Så kutt opp favorittene dine! Om ønskelig kombiner dem med dipp laget av kesam og friske urter. Som et mellommåltid eller som kveldssnacks – valget er ditt!

Vel bekomme.

 

 

Del og lik!
  •  
  •  

3600.no

Se alle innlegg