Kongsberggutten Sebastian Stavland skal spille Fortnite med kjendisene.

Sebastian Stavland ble i fjor en av de mest profilerte Fortnite-spillere i landet. Nå ønsker han å bruke posisjonen til et godt formål.

– Interessen for spill begynte vel med at mamma hele tiden slo meg i Crash Bandicoot [en serie videospill for Game Boy og PlayStation, red.anm] da jeg var liten. Jeg fant fort ut at jeg hatet å tape og hadde et sterkt konkurranseinstinkt, forteller Sebastian om oppveksten på Steglet.

Om han ikke fant seg oppe i bakken på snowboard, var det spill som tok opp mye av fritiden.

Vendepunktet kom da han ble god i Call of Duty på Xbox 360. Sebastian hadde et talent, lidenskapen, drivkraften og overblikket som skulle til for å bli semi-proff.

– Jeg fant ut at dette var noe jeg kunne prøve å bli profesjonell i og tjene penger på, forklarer han.

Etter hvert spilte han offisielle turneringer på tredjeparts nettsider og grunnlaget var lagt.

Da H1Z1 kom på markedet, fant han sin nisje. H1Z1 er et spill i battle royale-sjangeren [en form for dataspill som blander overlevelse med utforsking og samling av ressurser, red.anm.] og Sebastian har holdt seg i sjangeren siden.

Men det var da Fortnite ble lansert, at han ble skikkelig god.

– Det å vinne fascinerer meg, og det er nok drivkraften også. Det er deilig å gå av med seieren etter et spill mot 99 andre dyktige spillere, forteller han ivrig.

For å bli god i et skytespill som Fortnite, krever det fokus, konsentrasjon, reflekser og en skarp hjerne.

– Mye er strategi og for oss som driver med dette på heltid, også organisasjonsmessig, er det en heltidsjobb, understreker han.

Mamma på sin side var kanskje skeptisk i begynnelsen, men nå er hun hans største støttespiller

– Det er det her jeg har lyst til å drive med. Dette er viktig for meg.

Veldedighetsaksjon

I februar vil han hver uke invitere en kjendis til å spille Fortnite sammen med han mens det hele livestreames.

Med navn som Erik & Kriss, Ørjan Burøe, Komikerfrue, Daniel Andre Tande, Jon Brugot og Vidar Villa på lista over deltakere, blir det nok mange som vil følge sendingene fremover.

Målet med prosjektet er todelt.

– For det første ønsker jeg å gjøre det jeg kan for å hjelpe kreftforeningen. Det er viktig å kunne hjelpe på den måten man kan, forteller han og fortsetter like engasjert.

– For det andre handler det om å prøve å endre holdningen blant folk. Mange ser på spilling som noe negativt. Men det har mange sider ved seg og mange mener den er verdens raskest voksende idrett. Flere spillere tjener flere millioner i året, også her i Norge.

Spillet i seg selv tjente faktisk inn nesten 2,4 milliarder dollar i fjor*, til tross for at det egentlig er gratis.

– Det er en toppidrett på høyt nivå, så jeg ønsker å løfte opp de positive sidene ved det, understreker han.

Det er tydelig at Sebastian har et reflektert forhold til dataspill. Han vet godt det kan være et «onde» også, men mye handler om kunnskap, forteller han.

Sammen med sponsoren House of Nerds, hvor spillingen vil foregå, vil de tjene penger til Kreftforeningen fra annonsører i videoene.

Det er mye som skal på plass før den første sendingen, men Sebastian har kontroll.

– Det meste er på stell, men med slike prosjekter blir det alltids noen endringer underveis, flirer han.

Nå håper han på at sendingene vil gjøre en forskjell.

– Jeg håper at resultatet blir slik jeg ønsker – en stor eksponering og at det hjelper synet på spill og e-sport.

Sebastian vil markedsføre showet på sin Instagram-kanal. Videoene legges etter hvert ut på hans nye YouTube-kanal.

Kilde: tek.no som har hentet sine tall fra Analysebyrået SuperData Reasearch.

Del og lik!
  • 179
  •  

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg