Setter kundene i fokus gjennom nye innovative arbeidsmetoder

─ Nå tar vi den personlige servicen enda ett skritt lenger gjennom en ny Volvosertifisering av verkstedet. Gjennom denne sertifiseringen skal vi i Bilspiten sørge for enda raskere verkstedbesøk og en bedre totalopplevelse for deg som kunde, forteller daglig leder Kjetil Måkestad hos Bilspiten Kongsberg.


Volvo p
ersonlig service (VPS)
Siden 2013 har alle landets Volvoforhandlere praktisert ordningen med personlig servicetekniker der kunden får oppfølging og er i direkte kontakt med teknikeren som utfører arbeidet på bilen. 

Gjennom den nye VPS-sertifiseringen er det i dag hele tiden to serviceteknikere som arbeider på bilen din, dette innebærer blant annet at du får halvert ventetiden og at kvaliteten på arbeidet går opp. Reparasjoner som tidligere tok lang tid, vil vi nå kunne gjennomføre mens du nyter en kaffekopp. Dette er uten tvil bransjens mest innovative måte å arbeide på. Mange bilkunder kjenner altfor godt til logistikken med levering og henting av bil på verkstedet, som nå blir et langt mindre problem for deg som kunde, mener Måkestad.  

Lærlingebedrift
Som lærlingebedrift har Bilspiten Kongsberg i dag tre lærlinger inne til opplæring, to av disse er tvillingene Eivind og Henning Svendsen som nå er inne i sitt siste år av lærlingperioden. Tvillingparet har lenge hatt bildilla og har skrudd mye på bil gjennom store deler av oppveksten. De forteller om gode erfaringer som lærlinger hos Bilspiten. 

Lærling Henning og Eivind Svendsen viser elever fra Kongsberg videregående skole hvordan man gjennomfører en service. Foto: Thomas Hegna / Akari

─ Jeg har alltid vært interessert i bil, helt siden jeg fikk min første Volvo 240 i en alder av 12 har jeg hatt bildilla. Da er det jo ekstra spennende og givende å arbeide med Volvo, riktignok noen langt mer moderne biler sammenliknet med 240’n jeg skrudde på i oppveksten, forteller Henning.

─ Det at vi nå arbeider to og to på hver bil gjør det langt mer effektivt og tidsbesparende, i tillegg så er det også langt enklere å høste erfaringer når man er to stykker på jobben som utføres. Ved at det er oss serviceteknikerne som tar oss av all kundekontakt bidrar også det til at vi får en tettere kundekontakt med færre kommunikasjonsledd og mindre misforståelser sammenliknet med tradisjonelle verksteder. Det bidrar også til at man må opptre seriøst og profesjonelt overfor kundene, forteller Eivind.  

Foto: Thomas Hegna / Akari

Fikk omvisning 
I anledning VPS-sertifiseringen av Bilspiten Kongsberg var elever fra Teknikk og industriell produksjon (TIP) ved Kongsberg videregående skole invitert til en omvisning av hvordan et moderne bilverksted drives. Marie Båsen (16) og Thanhtai Mya (16) var blant elevene som fikk en grundig gjennomgang av hvordan det arbeides ved verkstedet

Lærling Henning Svendsen forklarer her for Thanhtai Mya og Marie Båsen hvordan man sjekker forstillingen. Foto: Thomas Hegna / Akari

─ Jeg ønsker å bli bilmekaniker og ser veldig frem til å komme ut i bedrift som lærling. Det er veldig lærerikt å se hvordan man arbeider og hvor raskt og effektivt en service gjennomføres, forteller Thanhtai 

─ Å få lov til å komme ut til et moderne bilverksted er noe helt annet enn å sitte på skolebenken å høre om det der. Jeg ser for meg en fremtid og karriere i bilbransjen. Fra høsten av har jeg tenkt til å gå videre innenfor karosseri og lakk, forklarer Marie.  

Best for andre året på rad
Hele landes Volvoforhandlere har de to foregående årene stukket av med topplasseringen hos norsk kundebarometer i kåringen av Norges mest fornøyde kunder. Undersøkelsen er bransjeuavhengig og henger svært høyt innenfor servicenæringen. Tett etterfulgt av Volvo ligger Flytoget og Toyota som kapret andre og tredjeplassen i 2019.

─ Vi i Volvo bestemte oss for å bli best allerede i 2011, at vi har klart dette de to foregående årene er svært gledelig. Dette viser at vi gjør mye riktig og at det å sette kundeopplevelsen i fokus gir resultater på sikt. Nå er kåringen for 2020 er rett rundt hjørnet, også der har vi forhåpninger om en meget god plassering, avslutter Måkestad.

Se bildegalleri fra sertifiseringen og besøket her:

  

  •  
  •