Selger med stil

Skal du selge boligen din, bør du tenke over hvilket førsteinntrykk du ønsker å gi en potensiell kjøper. For å få mest ut av boligsalget, handler det jo om å vise boligen fra sin aller beste side.

I dag har boligstyling blitt tilgjengelig for alle og to eksperter som kan det med å gjøre boligen din mer attraktiv på eiendomsmarkedet er Siri Haust fra Din BoligStylist AS og Siw Torsteinsein fra SWT.

De to kan på hver sin måte kan tilby deg hjelp til å freshe opp hjemmet ditt på før du skal selge – for å få et raskere salg til en høyere pris.

Fellesnevneren er at de begge gir deg muligheten til en investering som gir mange gode ringvirkninger: et godt utgangspunkt gjør det enklere for fotografen til å ta gode bilder. Gode bilder gir gode prospekt. Gode prospekter gir en bedre markedsføring. En effektiv markedsføring gir flere på visning. Flere på visning kan gi deg et bedre salg  og en høyere pris.

Med andre ord: vinn-vinn hele veien.

Full pakke

Siri Haust er daglig leder og eier i DinBoligStylist AS som i dag har syv ansatte fordelt over to avdelinger. Med flere års erfaring med blant annet boligstyling ved boligsalg og rådgivning ved oppussing og salg av bolig, ser hun fordelene ved å benytte seg av en boligstylist.

Siri har stylet boliger siden 2012. Foto: Hyunjung Kim

– Ved å benytte boligstyling vil du appellere til et større utvalg av potensielle kjøpere. Med en attraktiv boligannonse og flere interessenter på banen kan du også få et raskere salg og en høyere pris, forteller Haust ivrig.

Siri tilbyr både full- og delstyling hvor hun kommer på besøk, ser hvor skoen trykker mest og styler boligen din om. Har du møblene fra før, er det delstyling de hjelper deg med. Da supplerer de med det som mangler av småmøbler og interiør. Dersom boligene er helt tom, tar hun med seg alt hun trenger for å gjøre transformasjonen og fyllstylingen komplett.

– Jobben vår handler om å skape best mulig utgangspunkt – både for de gode bildene og for boligen og atmosfæren på visning generelt, forklarer Siri .

– Det handler om å skille seg ut i prospektene på nett og i markedsføringen ellers og skape en interesse og nysgjerrighet hos potensielle kjøpere, understreker hun.

Førsteinntrykket og bildene i boligannonsen er altså helt avgjørende for om de potensielle kjøperne tiltrekkes din bolig.

– Vi ser alltid muligheten og tryller det fint, uansett utgangspunkt, smiler Siri som i jobben sin tar seg av alt fra nybygg, utleieboliger og eldre oppussingsobjekt.

En delikat og stilren bolig gjør det lettere for kjøperne å se for seg selv bo i boligen i fremtiden. Det handler om å formidle drømmer og den rette stemningen.

– Vi lager alltid egne miljøer for å trigge «lystfølelsen». Fra de store tingene til de små detaljene. Om det så er hyggefølelsen i stua eller kokeboka som ligger åpen på kjøkkenbenken sammen med grønnsaker på ei fjøl.

Ønsker du å style boligen din før et salg, kan det koste et sted mellom 5-25.000 kroner. Avhengig av hvor mye du ønsker gjort og hvor stor boligen din er. Men det er lurt å investere litt i det for å få det resultatet du ønsker.

– For ikke så lenge siden fikset vi en leilighet i Kongsberg i et populært område som hadde stått usolgt i åtte måneder. Den var overmøblert og mørk. Men vi kom inn, stylet den helt om, fikk vist frem boligens potensiale og dagen etter visning ble den solgt 250.000 kroner over takst. Du kan trygt si både megler og selgerne ble fornøyde, ler Sir.

Hva er det beste med jobben din?

– Å få bruke kreativiteten min til å forvandle en bolig til noe innbydende, spennende og flott. I tillegg setter jeg enorm pris på de mange positive tilbakemeldingene vi får fra fornøyde kunder, meglere og fotografer. Den anerkjennelsen betyr alt, avslutter Siri.

For ikke lenge siden stylet Siri og Vilma Sleze fra DinBoligStylist, en tom leilighet i Kongens Gate i Kongsberg og fikk frie tøyler. Resultatet snakker for seg selv.

(Se et stort bildegalleri nederst i saken).

Før – etter. Man skulle nesten ikke tro det er samme leilighet. Foto: Hyunjung Kim

Rådgivning

Siw kan også gi råd over FaceTime. Foto: Anniken Tangerud

Siw Torsteinsen er også en kilde til inspirasjon før boligsalget ditt. Hun kan blant annet tilby deg råd og hjelp til en klargjøring du selv gjør før fotografene kommer.

Altså en slags mellomløsning mellom full pakke eller det å gjøre alt (eller ingenting) selv.

– Jeg ønsker å «ufarliggjøre» ordet ‘styling’. Det trenger ikke være så omfattende eller dyrt. Ofte er det bare små justeringer eller endringer som trengs for å få bedre bilder, forklarer Siw.

Torsteinsen har lenge hatt en lidenskap for interiør og møbler og sier det er viktig å se helheten i et salg før man velger hvilken vei man skal gå.

I sin rolle som rådgiver kommer hun inn i boligen en times tid og finner de gode løsningene sammen med selgeren.

– Det er bildene i prospektet og på nett som trekker folk på visning og jo bedre bilder, jo flere folk vil komme, forteller hun.

– Det å rydde er kanskje det viktigste. Du bør fjerne i hvert fall halvparten av det du eier. Når du så styler, er poenget at du skal formidle en følelse til så mange som mulig. En følelse om at «her kunne de bodd». Du må alltid ha kjøperen i mente når du styler og se på boligen din som et salgsobjekt, forklarer Siw.

I tillegg til rådgivning tilbyr Siw en ekstratjeneste:

– Jeg kan komme på besøk rett før fotografen kommer for å gå over boligen og gjør de siste små justeringene som skal til for at bildene blir best mulig. På den måten blir du trygg på at endringene får full kraft, avslutter Siw.

Det handler om følelser

Lars Bredeveien

Lars Bredeveien, eiendomsmegler hos EiendomsMegler 1 i Kongsberg, er sikker i sin sak da vi spør ham hvorfor det lønner seg å investere i boligstyling eller rådgivning av denne typen.

– Hensikten med boligstyling er å få til et raskt og effektivt salg, noe som oftest resulterer i en høyest mulig pris. Boligkjøp handler hos de fleste om følelser, og ikke så mye om rasjonelle handlinger. Hvordan en bolig fremstilles påvirker i stor grad deres valg og handlinger, og presentasjonen av eiendommen har derfor en stor betydning for å kunne få til et vellykket salg, understreker Lars.

Bredeveien anbefaler styling blant annet til boliger som er fraflyttet og boliger hvor det ikke er møbler i det hele tatt.

– Min erfaring er at en kjøper som kommer til en tom bolig, ikke får den rette følelsen ved objektet. De vil da ofte gå rundt for å lete etter sprekker, slitasje, huller i vegger eller lignende, da de ikke har noen annet å gå ut ifra. Det vil da også være vanskelig for de å se hvor sofaen, spisestuen, tv-en og slike ting skal stå, forteller Lars.

Det handler altså om å skape et innbydende hjem kjøperen kan se seg selv bo i.

– Jeg anbefaler også styling i de tilfeller hvor selgerne har «tunge» eller gamle slitte møbler. Her vil jeg som regel anbefale å få inn noen nye og mer moderne møbler. Dette vil da gi et helt annet inntrykk ved presentasjonen av boligen.

Bredeveien har sett mange eksempler på at selv strøkne boliger med ypperlig beliggenhet ikke selger, fordi de enten har vært tomme eller feil møblert.

– En bolig vi la ut på markedet igjen etter å ha stylet den, tatt nye bilder og laget nytt salgsmateriell, ble solgt for 300.000,- over takstverdien. Da ser du at det fort lønner seg å investere det lille ekstra.

Bredeveien mener det beste med boligstyling er at interessentene ser boligen på en helt annen måte enn hva de vil har gjort ellers.

Man sparer fort inn investeringen.

– Det er viktig å se på salgskostnader som en investering og ikke som en ren utgift. Styling er en del av salgskostnadene, og dette handler om at investeringen man gjør, er noe man skal få tilbake igjen i den andre enden. Målet er jo å få en best mulig pris for boligen. 10.000-20.000 kroner er for en privatperson mye penger, men i en budrunde så betyr det kanskje ikke mer enn et ekstra bud. Og budforhøyelsene er som regel på mellom 10.000-100.000,- kroner. Så man kan fort spare seg selv til fant ved å kutte kostnadene på feil steder, avslutter Bredeveien.

Fra en tom leilighet til liv – se bildegalleriet her: (alle foto: Hyunjung Kim)

 

 

 

 

 

 

 

 

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg