Musikkfesten som varmer i vintertiden

Isa og Frank ved programslippet i oktober. Foto: Gloger

Denne festivalen tilbyr opplevelser man ikke får noe annet sted.

Frank Havrøy og Isa Katharina Gericke gleder seg stort til januar. De er nemlig de kunstneriske lederne ved Glogerfestspillene på Kongsberg – den klassiske musikkfestivalen som har snudd byen på hodet siden 2001.

Klikk deg over på nettsidene til Glogerfestspillene her.

Vi har tatt en prat med Frank og Isa og de simpelthen gløder i sin omtale av festivalen og arbeidet de gjør.

 

– Det er verdens beste jobb, stråler Frank – sangeren, skuespilleren og komponisten som til daglig jobber ved Norges musikkhøgskole som seksjonsleder for seksjon for sang, dirigering og kirkemusikk.

Frank synger også i Nordic Voices og det var slik koblingen til Glogerfestspillene startet for Frank.

Et eventyr

Frank Haverøy.

Første gangen Frank var med på Glogerfestspillene var da han sang med Nordic Voices i 2012. Det er et minne han ser tilbake på med varme smil.

– Det var fantastisk å kunne få oppleve festivalen som artist, og med egne øyne se det engasjementet og profesjonaliteten som gjennomsyret festivalen.

Noen år senere fikk han tilbud om å være med i festivalens kunstneriske råd, og i år gikk han inn som kunstnerisk leder.

– Det har vært et eventyr, innrømmer han til 3600.no

Frank Haverøy. Foto: Knut Utler

Blitt en del av livet

Isa på sin side vært kunstnerisk leder i snart 20 år og innrømmer at Glogerfestspillene har blitt en viktig del av hennes liv og virke.

Isa Gericke

– Jeg kom inn i dette arbeidet som ung jente, og har hatt en bratt læringskurve sammen med utrolig fine folk rundt meg. Tilliten og engasjementet fra daværende kantor og grunnleggeren av Glogerakademiet Reidar Hauge har fulgt meg i alle år.

– Jeg har fått leke og lære i den klassiske musikkens verden, og har opparbeidet en kompetanse som har gitt utrolig mye til meg som sanger også, forklarer Isa som til daglig jobber som freelance klassisk sanger med opera- konsert- og kammermusikkscenen som arbeidsplass.

Mulighetenes arena

Glogerfestspillene har alltid vært en arena som representerer innovativ festivalprogrammering, kvalitet og kreativitet.

Frank forklarer hva festivalen betyr for ham personlig på denne måten:

– For det første gir det meg muligheten til å kunne realisere kunstneriske ideer, sammen med det mest profesjonelle og engasjerte teamet i hele verden.

– For det andre gir det meg en mulighet til å kunne komme i kontakt med kunstnere som jeg sjelden får kontakt med og sette sammen et program som verden hittil ikke har sett.

– For det tredje får jeg muligheten til å sette sammen konserter og artister i en lang rekke av fantastiske konsertlokaler, selvsagt med verdens fineste kirke i spissen. Kirken i Kongsberg, med Glogerorgelet, er et helt unikt hus og det finnes ingen ting liknende noe annet sted.

– Men det viktigste for min del, er å ha blitt kjent med en utrolig hardtarbeidende, engasjert og uhyre profesjonell stab, og ikke minst, fått være med og jobbe for en festival sammen med et stort antall engasjert frivillige.

– Festivalen hadde ikke hatt den samme verdien om ikke befolkningen i byen hadde deltatt slik den gjør. Det er det mest unike med festivalen og en gave. Jeg er ydmyk over de vennskapene som har jeg har fått siden jeg ble med.

«Festivalen hadde ikke hatt den samme verdien om ikke befolkningen i byen hadde deltatt slik den gjør. Det er det mest unike med festivalen og en gave.»

Saken fortsetter under bildene
Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene

Kulturbyen Kongsberg

Det er ingen tvil om at Glogerfestspillene betyr og muliggjør enormt mye for Kongsberg, artistene og kulturen.

–  For kulturen er Glogerfestspillene helt unik, forklarer Frank og fortsetter:

– Programmet til festivalen har alltid vært preget av kreativitet og innovasjon, selv om repertoaret spinner rundt noe av det mest tradisjonelle vi har innenfor den klassiske kammermusikken. Det er mange musikere som plutselig har havnet på samme konsert under festivalen og som har fortsatt det gode samarbeidet etterpå.

Glogerfestspillene er som stenen som kastes i vannet, og bølgene etter nedslaget er synlige i musikklivet i mange år etter.

– For Kongsberg er Glogerfestspillene en unik sjanse til å gjøre seg aktuelle for et profesjonelt musikkliv. Kongsberg har en mulighet til å vise seg fram som den fantastiske musikkbyen den er.

Det er ikke mange byer som kan skilte med to store, viktige festivaler i løpet av et år, og disse festivalene er med på å heve Kongsbergs anseelse som kulturby.

– Musikklivet i Kongsberg er unikt, men avstanden til Oslo kan være fryktelig stor. Da er det uhyre viktig at festivalene løfter byen på den måten den gjør nasjonalt og internasjonalt, på samme måte som Oslo Kammermusikkfestival gjør for Oslo.

– Og, dette er viktig for Kongsberg Kommune og nå den snart nyfødte regionen Innlandet å vite; de må kjenne sin besøkelsestid og ta godt vare på festivalen. Det kunst og kultur gjør med en by og menneskene i den, kan ikke fås noe annet sted fra, men er ofte det første som ryker i økonomisk trange tider.

– Jeg personlig ønsker meg et enda større engasjement fra kommune og fylke, og et engasjement som speiler den profesjonaliteten, kreativiteten og menneskelig kraft som ligger i festivalen.

Isa sier seg enig:

– Frank er inne på at kommune og fylke kunne være litt mer på, men det er mange om beinet i dette fylket, og det er jo også et tegn på at kulturlivet blomstrer. Men kvalitet koster, og i løpet av Glogerfestspillenes 20-årige historie er det mange som har lagt ned uendelig med timer man aldri får betalt for i kroner.

– Dog viser verdien seg i unike opplevelser som gjør at vi tør å strekke oss litt mer for hvert år. Men menneskelig innsats bør settes pris på og honoreres. For mye frivillighet er også utmattende i  en organisasjon som kun har en fast ansatt, men hvor mange av oss jobber med dette hele året.

– Vår daglige leder Margit Åsarmoen gjør en enorm jobb med å holde i alle trådene. Hennes ro, tålmodighet  og tillit er uvurderlig i en slik sammenheng. Hun er den eneste fast ansatte, og har et stort apparat å holde styr på.

Saken fortsetter under bildene
Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene

En ny start

Temaet i år er «løsrivelse» og vi spør Frank hvordan emnet har farget årets program.

Foto: Glogerfestspillene

– Løsrivelse handler om helt nødvendige kunstneriske og menneskelige prosesser. Som kunstner er det å kunne stå fritt og ytre seg uten bindinger til noen, noe av det viktigste.

– Beethoven, som jo feirer 250 år i 2020, var kanskje den første til å gjennomføre en løsrivelse fra de som bestilte musikken fra ham. Men av og til er det jo slik at vi mennesker også har behov for en ny start, finne nye veier, og da må vi av og til gjennom den smertefulle prosessen som løsrivelse ofte er.

Programmet i årets Glogerfestspill bære preg av dette.

– For det første vil Beethoven gjennomsyre programmet, helt fra start til slutt. Men det er også slik at vi har hentet inn artister som kommenterer musikken fra et annet ståsted og som ikke er uvante med å være «sand i maskineriet».

Foto: Glogerfestspillene

– Ensemblet Asamisimasa, for eksempel, kommer med et repertoar som kanskje ser vanskelig tilgjengelig ut, men de kommenterer den klassiske musikken på en helt unik måte og spiller med hjertet og med stor kraft.

– Håkon Kornstad er en mann som gjennom hele sin karriere alltid har lett etter måter å løsrive seg fra sine egne dogmer, sine egne rammer og har utviklet en helt unik måte å blande sjangere på.

– Samtalene i løpet av festivalen vil også ta tak i tematikken på forskjellig vis, også på høymessen på søndag. Det Norske Blåseensemble representerer også en helt ny type klassiske utøvere, og kommer med sitt prosjekt Sanntidsmusikk, der de har løsrevet seg helt fra det klassiske partituret.

Tematikken har ligget som overskrift på alle konsertene, og kommer til uttrykk, på en eller annen måte, på alle arenaer.

– Om det så er i repertoaret i seg selv, med Beethoven og andre som har kjempet mot rammene innenfor den klassiske musikken, eller i helt nye kombinasjoner av artister som utfordrer dem på måter de ikke har forutsett, forklarer Frank.

– Hva representere temaet for deg personlig?

– Løsrivelsesprosesser er smertefulle, men av og til helt nødvendige, både kunstnerisk og menneskelig. Alle slike prosesser jeg har stått i, selv om de har vært utfordrende og tunge, så har de alltid ført med seg nye retninger i livet, vedkjenner han.

For Isa er løsrivelse alltid en smertefull prosess hvor overbevisning og tvil utfordrer hverandre.

– Uansett om det er en arbeidsmessig eller privat avgjørelse som skal tas. Likefullt er det en kreativ prosess som lokker oss inn i ukjente områder. Om man klarer å holde sinn og hjerte åpent så kan det lede til noe nytt, sterkt og fruktbart. Kunsthistorien har mange eksempler hvor løsrivelsesprosessen har født udødelige verk og musikk. Ludwig van Beethoven er med sitt liv og virke en endeløs studie i dette.

«Om man klarer å holde sinn og hjerte åpent så kan det lede til noe nytt, sterkt og fruktbart.»

Saken fortsetter under bildene
Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene

Skryter av Kulturskolen og Musikklinja

Gjennom alle disse årene har ethvert Glogerfestspill vært unikt med sitt tema, ulike artister, programkonstellasjoner og stemning.

Da vi spør Frank hva han gleder seg mest til å oppleve, synes han det en umulig å svare på.

– Jeg gleder meg til å oppleve hele spekteret, fra Ragnhild Hemsing til Ensemble Allegria, Det Norske Solistkor, Håkon Kornstad, Gjermund Larsen Trio, Det Norske Blåseensemble, Oslo Strykekvartett, Håkon Kornstad, Det Norske Blåseensemble, Asamisimasa osv osv.

– Det er helheten som skaper det unike programmet under Glogerfestspillene, mener han.

– Samtidig må jeg også få trekke fram programmet vi har for barn på lørdagen, der vi har hentet inn det fantastiske kompaniet Dybwikdans fra Stavanger. De kommer med forestillingen «Prinsessen på erten», et helt unikt og nytt blikk på denne fantastiske fortellingen.

– Og, jeg må også få trekke fram den fantastiske Kulturskolen og den helt unike musikklinjen, som farger festspillene på en helt unik måte, år etter år. Jeg ser fram til konsertene der de medvirker, også fordi at det gang på gang kommer fram fantastiske talenter og en spilleglede som smitter over på oss som er fra den mer profesjonelle siden.

Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene
Foto: Glogerfestspillene

En godtepose

Isa kommer også inn på følelsene festivalen vekker.

– Opplevelsene står i kø, og jeg ser frem til hele denne godteposen som gleder, rører og utfordrer på samme tid. Alle de internasjonale stjernene tett på, i mindre og større format her i Kongsberg, og ikke minst å se alle barna og ungdommene i hengivne møter med den klassiske musikken, forklarer hun.

– Avslutningskonserten byr på Beethovens oratorium «Kristus ved oljeberget». Det er sjelden fremført her til lands, og det skal bli ekstra stas å få oppleve så mange bra folk i dette verket, legger hun til.

Elleville konstellasjoner

Den kunstneriske ledelsen har hele veien vært i tett kontakt med artistene om repertoar og mulige mye konstellasjoner og konserter.

– Det betyr for eksempel at vi får oppleve, for første gang noensinne, kombinasjonen Håkon Kornstad, Bjørn Andor Drage og Gjermund Larsen. Det blir ellevilt og en konstellasjon verden hittil ikke har sett. Vi aner ikke hva som kommer, bare at det blir bra!

– Det meste spennende har vært å se hvordan temaet har satt i gang nye ideer, både for artistene, men også for oss som planlegger og gjennomfører festivalen.

– Løsrivelse er et konsept som har så mange fasetter, og da er det utfordrende å hele tiden vite hva vi fokuserer på i denne konserten, hvordan konseptet skal få farge akkurat denne artistkonstellasjonen osv.

Isa lener seg på Franks forklaring og legger til:

– Det er et privilegium å utarbeide hver konsert i tett dialog med Frank og hver enkelt musiker og ensemble. De fleste festspilltema gir gjenklang hos dem vi inviterer opp på Glogerfestspillscenen. Det setter i gang en prosess som resulterer i musikkstykker vi ber dem om å tolke, eller forslag de selv vil fremføre. Dermed opplever vi også at musikerne får et helt annet eierskap til konsertene, og det oppstår en fortettet energi mellom utøvere og lyttere.

Ludwig van Beethoven er enestående i historien. Hans liv, engasjement for kunst og politikk, og ikke minst hans udødelige musikk har inspirert bredt helt frem til vår tid.

– Å si noe om hans enorme betydelighet på noen få dager har ikke vært lett. Med årets tema ønsker vi at kjennerne skal få innblikk i noe nytt, og at dem som ennå ikke er så bevandret i den klassiske musikken kanskje kan ane en flik av Beethovens geni, og hvordan han taler til oss den dag i dag, mener Isa og fortsetter:

– Vi benytter også en god dose humor i enkelte konsept, det hører også med i fortellingen om Beethoven og løsrivelse opp gjennom tiden.

Uhyre stolte

Frank og Isa forteller de er uhyre stolt av festspillene og at de arbeider iherdig for at så mange som mulig skal få øynene opp for denne fantastiske festivalen.

– Den er helt unik og det er veldig lett å bli engasjert i den, og, ikke minst, glad i de menneskene som er med og arbeider for festivalen.

– Jeg er uendelig stolt over alt vi har skapt sammen i den tiden jeg har fått være en del av Glogerfestspillene, deler Isa og fortsetter:

– Helt fra starten har de frivillige vært vårt bankende hjerte. Deres varme og engasjement ligger som en trygg hånd over arrangementet, og gjør at så mange av våre musikere vil komme tilbake. De kjenner at det er godt å være her, de elsker å spille i den vakre kirken med sin fantastiske akustikk, i modige program i alle varianter, for et lydhørt publikum, og ikke minst opplever de en helt unik stemning med historiske røtter.

«Helt fra starten har de frivillige vært vårt bankende hjerte. Deres varme og engasjement ligger som en trygg hånd over arrangementet, og gjør at så mange av våre musikere vil komme tilbake. De kjenner at det er godt å være her, de elsker å spille i den vakre kirken med sin fantastiske akustikk, i modige program i alle varianter, for et lydhørt publikum, og ikke minst opplever de en helt unik stemning med historiske røtter.»

Frank retter også en stor takk til både samarbeidspartnere og ikke minst de frivillige og ledelsen.

– Festivalen hadde ikke vært mulig uten disse. Som sagt, festivalens største aktivum er nettopp det lokale engasjementet, alle de frivillige og de som er med for å få hjulene til å gå rundt. Det betyr at vi har en festival der engasjementet kommer nedenfra.

– Det er så mange festivaler som kommer med en artistrekke, nærmest som en gresshoppesverm og suger opp alt kulturelt engasjement i en by, før den drar videre til neste. Slik er det ikke med Glogerfestspillene og Kongsberg.

– Vi er helt avhengige av det lokale engasjementet, fra de frivillige til de mer formelle samarbeidspartnerne våre, det private næringslivet og kommune/fylkeskommune. Uten disse hadde ikke festivalen gått rundt i det hele tatt.

Helt  fra starten av har ledelsen i Glogerfestspillene kjent på den voldsomme dugnadsånden som ligger i byen. Noe Isa bekrefter:

– Vår jazz-storebror har gjort en kjempejobb og gått opp løypene for oss der. Fra dag en har det vært folk som har tatt seg fri fra jobben sin for å være frivillig hos oss. Dette er unikt og skaper som sagt den helt spesielle varme stemningen som vi alle opplever under disse dagene.

– Tidlig fikk vi også anerkjennelse nasjonalt og av kulturrådet. Det er også godt å se engasjementet til våre samarbeidspartnere i Kongsberg. Flere av dem har vi nå et årelangt samarbeid med. Det er et godt tegn, og gir en viss langsiktighet som må til i dette arbeidet. Vi ligger gjerne to år frem i tid med planleggingen.

Frank ønsker også å takke både Isa og Margit Åsarmoen for deres engasjement:

– Jeg vil til slutt trekke fram de to kvinnene jeg jobber sammen med. Margit Åsarmoen, vår fantastiske daglige leder, er den som styrer oss alle gjennom festivalen med kompetanse, kreativitet og engasjement. Hun er et unikt kraftsentrum i festivalen. Margit lander alltid på bena, selv når jeg er lite tilgjengelig, både fysisk og kanskje også psykisk…

– Og så er det Isa, min partner in crime. Hennes kreativitet og kunstneriske visjon forbløffer meg for hver gang vi setter oss ned og jobber sammen. Hun har en kunnskap om det å være kunstnerisk leder for en slik festival som er helt spesiell, og Glogerfestspillene er hennes hjertebarn.

– Uten Isa hadde ikke Glogerfestspillene eksistert, og i hvert fall ikke på det nivået den nå er på. Hun er dessuten en sanger av internasjonalt format. Jeg er uhyre stolt over å få lov til å jobbe sammen med dem begge! understreker han.

Frank og Isa ved programslippet i oktober. Foto: Glogerfestspillene
Isa ved programslippet i oktober. Foto: Glogerfestspillene

Unike opplevelser

22. til 26. januar 2020 er Glogerfestspillene i gang, men hvorfor bør folk komme?

– Folk bør komme fordi dette er en helt unik festival. Det kommer til å komme opplevelser på denne festivalen man ikke får noe annet sted. Det blir 5-6 dager med påfyll for sjelen og en perfekt måte å starte det nye året på! avslutter Frank varmt.

– Her er opplevelser som ikke finnes andre steder! sier Isa og fortsetter:

– Live-musikk med noe av det ypperste klassisk musikk kan vise til her til lands. Men også klassisk musikk i møte med andre genre. Med humor og høytid vil hver enkelt konsert gi inngang til en helt ny verden. Her kan man komme som man er, det er lov å like eller ikke like i det hele tatt.

– Men jeg våger påstanden: uansett om du er på en av konsertene i kirken, i Krona, på restauranten eller på puben, ingen går uberørt fra en Glogerfestspillkonsert. Tiden på året, omgivelsene, menneskene, møtene og ikke minst musikken sørger for det! avslutter hun.

For mer informasjon og årets program: besøk nettsidene til Glogerfestspillene her. 

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg