Minnene vil de ha med seg for alltid

A once in a lifetime adventure. Foto: Private

I desember reiste 20 studenter og to lærere fra Kongsberg til Nagpur, India. Dette er deres opplevelser.

Tekst: Alison Mulholland, Kongsberg International School. Fritt oversatt av Anniken Tangerud, 3600.no.
Se et bildegalleri fra turen nederst i saken

Tiende trinn på Kongsberg International School deltar i et samarbeidsprosjekt med Jain International School i Nagpur, India. Studentutvekslingsprogrammet tar sikte på å utfordre studenter fra begge skolene til å utvikle forståelse for den andres kultur, dets styrker og begrensninger, samtidig som de reflekterer over sin egen.

Gjennom en slik prosess ønsker man at studentene skal bli sterkere sammen og utvikle seg til å bli mer informerte og fordomsfrie, globale borgere.

På besøk hos Haldirams fabrikk i Nagpur. Foto: Privat

Kultur, akademia og industri

I den første etappen av dette prosjektet dro 20 studenter og to lærere til Nagpur, India, i desember. Den begivenhetsrike turen varte i to uker.

Nagpur er en liten indisk by med en befolkning på rundt 2,7 millioner mennesker. Rent geografisk ligger den i sentrum av India og nå om dagen benytter byen denne posisjonen til å etablere seg som et nasjonalt knutepunkt for eksport av varer og tjenester.

Byens infrastruktur er i ferd med å utbedres med byggingen av et nytt metrosystem og utviklingen av en spesiell økonomisk sone i området rundt flyplassen, oppmuntrer til etableringen av en rekke, nye selskaper.

Under oppholdet i Nagpur, hadde elevene et svært tettpakket og variert program. De besøkte en 10. klasse for å oppleve hvordan ulike fag læres bort i India og hadde en spennende samtale med lærerne de møtte – blant annet om forskjell i tilnærming til et fag enn hva de er vant til fra KIS.

– Da vi var på skolen ble jeg imponert over disiplinen og hvor stille det var i klasserommene, forteller Theo Martin.

– Forskjellen i undervisningen var så stor at vi alle satt der med store øyne og måpte. Læreren snakket og det var forventet at alle lyttet og fulgte med i timen, sier Victoria Neumann Torgersen.

Som en del av det kulturelle programmet besøkte de også en rekke templer og religiøse steder som tilhører de buddhistiske, muslimske, kristne og hinduistiske religioner. Dette belyste hvor viktig religion og tro er i den indiske kulturen og evnen hver av disse religionene har til å samhandle på en fredelig og respektfull måte. Elevene kunne se hvordan denne rikdommen som dette mangfoldet førte med seg, hadde i dagliglivet.

Utenfor templet. Foto: Private

Det indiske samfunnets fredelige natur var også tydelig under et besøk til Ghandis ashram, hvor han tilbrakte de siste 20 årene av sitt liv. Her lærte studentene om hans rolle i å skaffe indisk uavhengighet på en fredelig måte og hans vektlegging på minimalisme.

En stor suksess

Studentene besøkte også flere selskaper for å forstå hvordan denne blomstrende byen omfavnet globalisering og konsekvensene denne utviklingen har på infrastruktur, økonomi og livskvalitet for byens befolkning.

Selskapene de besøkte hadde et stort mangfold. Fra små bedrifter med fokus på bærekraft ved hjelp av sesongbaserte lokale råvarer og arbeidere fra lokale landsbyer, til Tata Consultancy Services, et global selskap med fokus på ansvarlig statsborgerskap og de ansattes trivsel.

Elevene tok også turen innom en bedrift som produserte eksportvarer, inkludert til land som Norge, og besøket gav dem et godt innblikk i produksjonsanleggene for produkter de ofte ser i butikkene her hjemme.

Fra turen i tiger-reservatet. Foto: Privat

Nagpur er også kjent som tigerhovedstaden i India og et besøk hadde ikke vært komplett uten et ekte tigersafari.

Dessverre viste de flotte dyrene seg ikke den dagen, men elevene fikk se mange andre fantastiske dyr.

Studentene fikk også en tur ut i naturen med eieren av feriestedet, Tiger n woods – stedet hvor de bodde under deres jungelbesøk. Dette feriestedet har fokus på bærekraft og lidenskapen og entusiasmen for dette var tydelig da eieren tok elevene med på en reise gjennom det lokale økosystemet hvor de ble utfordret til å vurdere hvilken rolle mennesker spiller i et økosystem og betydningen safarier har for bevaring av tigeren. De ble også utfordret til å ta en holdning, gjøre en forskjell og ha en hensikt i stedet de ville bo i fremtiden.

Besøket gikk mot slutten så altfor fort, men minnene, alt vi lærte og vennskapet som utviklet seg under turen, vil vare for alltid.

– Denne turen gikk så bra som det var forventet. Jeg så på denne turen som en mulighet for alle å lære, men fra folk på vår egen alder. Siden jeg selv er indisk, men har vokst opp i Norge, har jeg hatt en god eksponering for begge kulturer og deres egenskaper. Noen flotte kvaliteter som jeg ser hos nordmenn er deres aksept av andre og ideer, frihet, ærlighet og tillit til menneskeheten. Mens hos indere, ser jeg gode kvaliteter som arbeidsmoral, dedikasjon, respekt og en utrolig god gjestfrihet! Spesielt gjestfriheten var en stor del av turen som mange av oss ikke hadde erfart før. Her ble du ønsket hjertelig velkommen fra frokost, under de daglige aktivitetene og til siste farvel. Alle og enhver ble behandlet med god gjestfrihet, sier Simran Sahajpal og fortsetter:

– Ved hjelp av denne personlige- og kulturelle interaksjonen lærte vi av hverandre – ikke bare å bli en bedre person, men et enda bedre samfunn, og sågar en bedre verden.

I mai vil 20 studenter fra Jain International School i Nagpur besøke Kongsberg for andre del av dette spennende utvekslingsprogrammet. Her vil de få erfare kulturen, industrien og friluftslivet som ligger i kjernen av det norske samfunnet. Denne turen planlegges i samarbeid med Rotary klubben – hvis hjelp og lokale kunnskap er uvurderlig.

Se 45 bilder fra turen i dette bildegalleriet:

3600.no

Se alle innlegg