Fra lærling til daglig leder

Mats Hauge Günther (33) har virkelig gått gradene i bilbransjen. Han startet som lærling på verkstedet – nå har han overtatt som daglig leder hos Autopartner AS og har ansvaret for 14 ansatte og en omsetning på rundt 80 millioner i året.

– Jeg fikk jobben i desember og har bare fire ukers erfaring som daglig leder, men jeg har blitt tatt veldig godt i mot og stortrives allerede, smiler Mats Günther fra Flesberg.

Autopartner har merkene Nissan og Opel og omsatte i 2015 for rundt 80 millioner kroner. De er også merkeverksted for Nissan, Opel og Saab – er tilknyttet verkstedkjeden Meca som tilbyr service og reparasjoner for alle bilmerker.

Mats Günther vokste opp på prestegården i Flesberg. Etter yrkesskolen på Kongsberg fikk han som 18-åring lærlingplass på verkstedet hos AutoSilver AS på Kongsgårdmoen.

– Fikk fagbrevet i 2002 og jobbet som mekaniker fram til 2007. Da ble jeg verksmester hos AutoSilver, forteller Günther.

Mats Günther er opptatt av rollen som bilmekaniker, og synes yrket har ufortjent lav status.

– Moderne biler er veldig komplekse, og det kreves mye erfaring og masse kursing og tilleggsutdanning for å bli en dyktig bilmekaniker. Yrket er allsidig og krevende og du må holde deg oppdatert på ny teknologi. Jeg slår gjerne et slag for å heve statusen til bilmekanikeren, sier Günther.

Sammen med familien flyttet han til Drammen i 2010.

– Jeg fikk jobb som verksmester hos Skotvedt i 2012 – og var der fram til desember 2015. Da fikk jeg tilbudet om å bli daglig leder her hos Autopartner på Moane. Jeg må innrømme at jeg gikk noen runder med meg selv før jeg sa ja, sier 33-åringen.

– Jeg var jo mye involvert i drift og ledelse i Skotvedt Drammen, og har vært med på de fleste prosessene i bransjen – men det er klart jeg gjerne skulle hatt noe mer erfaring fra salg. Heldigvis har jeg mange gode kollegaer som jeg kan lære av.

Günther har stor tro på Nissan og Opel i årene som kommer.

– Nissan har et solid fotfeste i Norge, med et godt og bredt utvalg av biler nordmenn vil ha. Opel var veldig i store i Norge før, og etter noen år med noe lavere salgstall er Opel virkelig på vei tilbake på det norske bilmarkedet. Med nye modeller har jeg stor tro på at Opel også får en stor bit av totalsalget framover.

Bjørn Isaksen

Daglig leder, journalist og fotograf i Kongsberg Community AS og Nettmagasinet 3600.no. Utdannet i markedsføring og har bred arbeidserfaring innen IT og journalistikk.

Se alle innlegg