Hvert år ødelegges kunst for mange millioner kroner. Årsaken er ofte feilaktig innramming.

Mange tenker på innramming av kunst først og fremst som et estetisk valg, at bildet skal ta seg best mulig ut på veggen. Det er selvfølgelig viktig, men bevaring av verdifull kunst og viktig kulturhistorie er enda viktigere.

Sjekk mulighetene hos Kongsberg Glasservice

 

– Vi har mange eksempler på at kunst for millioner går tapt på grunn av uvitenhet, sier Bent Hogstad, glassmester hos Kongsberg Glasservice i Baneveien.

En verdiløs Munch. Her er et verdifullt kunstverk ødelagt av fukt. Foto: Bjørn Isaksen
En verdiløs Munch. Her er et verdifullt kunstverk ødelagt av fukt. Foto: Bjørn Isaksen

Syreholdig kartong i passepartout og bakstykke, kombinert med lys, misfarger og bryter ned kunstverket over tid.

– Det pågår en langsom nedbrytingsprosess, som vises ved at bakstykket eller passepartouten gradvis får en gulbrun tone. I verste fall har også kunstverket begynt å få denne fargenyansen, sier Bent Hogstad.

Ikke la arven bli verdiløs
Mange arver verdifulle kunstverk. Bilder som har hengt på veggen i barndomshjemmet, og som kanskje har vært familiens stolthet i flere generasjoner. Mange av disse står i fare for å bli ødelagt – og dermed verdiløse.

– Etter 50 år er det på tide å sjekke tilstanden på kunstverket og eventuelt bytte ramme, passepartout og papp, sier Hogstad.

– Spesielt kunst som er rammet inn i perioden 1900 – 1970 er utsatt. Papirkunst som er innrammet før 1800-tallets begynnelse er mindre skadet, fordi papiret den gangen var framstilt av tøyfiller.

Klimaet endrer seg – også det kan få konsekvenser for kunsten. Fukt ødelegger store verdier hvert år.

– Mange har bilder hengende i kjellere – kjellere som stadig oftere blir utsatt for oversvømmelser og dermed vann- og fuktskader. Ofte er kunsten ødelagt og verdiløs etter å ha blitt skadet av vann.

– Vi anbefaler alle som er i tvil om å ta en tur innom oss, sånn at vi kan sjekke tilstanden og eventuelt fornye innrammingen. Det er en billig forsikring, sier Bent Hogstad.

Offentlige institusjoner
Det er ikke bare private som sitter på verdifull kunst i faresonen. Mange offentlige institusjoner har store verdier, noen ganger plassert i kjellere og på loft.

Kongsberg Glasservice på Facebook

– Jeg har sett triste eksempler. Det er viktig at noen tar ansvar og ser gjennom eiendelene og sjekker tilstanden. Det kan dreie seg om store verdier og viktig kulturhistorie, sier Bent Hogstad.

Ta en runde og sjekk hva dere egentlig eier!

I tillegg til å ha en spesiell omtanke og interesse for å bevare kunst, er Kongsberg Glasservice en “tradisjonell” glassmesterbedrift med alt av løsninger innen glassleveranser og bilglass. Etter 30 år i bransjen og 20 år med egen virksomhet, har Bent Hogstad fortsatt trua på en lokal håndverksbedrift som en problemløser.

– Vi får oppgaver som ikke bare kan kjøpes i butikken eller over nett. Vi har faktisk muligheter til å løse problemstillinger og finne gode kreative løsninger sammen med kundene. Det er en av fordelene med å være en liten og lokal leverandør, sier Bent Hogstad.

Ta vare på verdiene: Bent Hogstad opplever at kunst for millioner går tapt hvert år - på grunn av feil innramming. Foto: Bjørn Isaksen
Ta vare på verdiene: Bent Hogstad opplever at kunst for millioner går tapt hvert år – på grunn av feil innramming. Foto: Bjørn Isaksen
Del og lik!
  •  
  •  

3600.no

Se alle innlegg