Kongsbergelever på givende ekskursjon

Foran ALICE (A Large Ion Collider Experiment) - et av de seks eksperimentene som er under bygging ved Large Hadron Collider på CERN. Fra venstre: Fra venstre: Stine Skalstad, William Hay, Camilla Kornrud. Foto: William Hay privat

– Jeg lærte mer på de fire dagene enn noensinne.

I midten av januar dro 55 elever, studenter og lærere fra Kongsberg Videregående Skole (KOVS) og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) på en fire dagers ekskursjon til Sveits.

Besøket tok de med til blant annet verdens største forskningssenter for partikkelfysikk, kjernefysikk og kjernekjemi; CERN, og “ekstremsportens” hovedstad i Europa; toppen Aguille du Midi i Chamonix.

Les også: En unik opplevelse står for tur.

Med blant annet “intense” omvisninger, byvandringer, og labprøver i kollokviegrupper, ble det et tettpakket program på årets avgangselever i fysikk, historie og filosofi og media.

– Jeg lærte mer på de fire dagene enn noensinne, forteller en av elevene i historie- og filosofiklassen.

Elever fra KOVS samlet utenfor en av CERNs mange avdelinger. Foto: Privat

Vi møter historie- og filosofiklassen i en evalueringstime. Lektor Jan Erik Auen har forberedt en power point-presentasjon fra turen og stiller klassen ivrige spørsmål underveis.

Omvisningen på CERN gav inntrykk. Delingskulturen, det enorme omfanget, og kunnskapsbegjæret, imponerte.

– Det at de måtte dele all informasjon og all kunnskap de tilegner seg, uten å tjene på det, understreker en av elevene.

– At det var så sinnsykt mange arbeidsplasser og et så stort apparat rundt det hele, synes jeg var mest fascinerende, forklarer en annen.

Det store smellet

Inga Hanne Dokka, lektor i fysikk på KOVS, forteller at elevene i fysikk trekker frem to ting spesielt.

Her står de foran ALICE. Fra venstre: Stine Skalstad, William Hay, Camilla Kornrud. Foto: William Hay privat

– At de fikk komme ned i tunnelen (over 60 meter under bakken) og se på ALICE-detektoren på CERN. Det er veldig uvanlig at man får komme ned å se på detektorer (jeg har bare sett én før) og ALICE er en av fire detektorer på CERN, forteller hun engasjert og forklarer at de på ALICE-eksperimentet undersøker kvark-gluon-plasma og skrur på en måte tiden tilbake til Big Bang og undersøker fysikken fra det første sekundet etter det store smellet.

– I tillegg skryter de av turen til regnesenteret på CERN hvor de blant annet fikk se PC’en til Tim Berners-Lee som er kjent for å ha funnet opp www (World Wide Web).

 

Foto: Privat
3842 meter over havet. Aiguille du Midi imponerte. Foto: Privat

Men for de fleste i denne klassen var nok høydepunktet turen til Aiguille du Midi i Chamonix.

Bare det å ta gondolbanen til toppen – 3842 meter over havet – gav en majestetisk opplevelse uten sidestykke for deltakerne (og personlige utfordringer om man har respekt for høyder).

– Herregud, det var så stort å være der oppe, sier en elev.

– Det var en ekte opplevelse. Jeg har aldri sett noe så vakkert i mitt liv, forteller en annen.

Står du ute i dette glassburet, er det 1000 meter rett ned. Gry Brubakk Fossan turte en tur ut. Foto: Privat

Læring på tvers av fagfelt

At to så forskjellige fag som fysikk og filosofi kan ha nytte av en slik ekskursjon, er det ikke tvil om.

– Jeg synes det var en spennende og interessant tur. Det gav oss et innblikk i fysikkens verden og satte endel store spørsmål på agendaen, forteller en elev.

Andre elever skryter av studentene fra USN som var med og bistod ulike labgrupper.

– De var flinke til å inkludere og lære bort også til elever som ikke tar fysikk, forklarer en elev.

Lektor Jan Erik Auen prøvde å benytte enhver anledning til å få igang en diskusjon.

– Fordelen med denne ekskursjonen er at det blir skapt uformelle arenaer (i bussen, på rommet, ved frokostbordet, på Alice eller på 3842 meter høyde over havet) der faglige og filosofiske spørsmål blir diskutert mellom elever, lærere og studenter imellom «postene» i programmet, forteller Auen engasjert.

«Kjøtt på beina»

I fysikkpensumet på videregående har de mange temaer som for eksempel mekanikk, elektromagnetisme, relativitetsteori, kvantefysikk og partikkelfysikk, og Hanne Dokka ser på turene til CERN som vært nyttige.

På CERN får de se denne fysikken i praksis, noe som gjør at alt fagstoffet i løpet av to års fysikkopplæring får «kjøtt på beina». De får se at det de lærer på skolen er relevant og grunnleggende for videre forskning. Øvingsopplegget vi har er veldig «hands on» og vi håper at elevene husker bedre fagstoff når de får utføre forsøk selv i samarbeid med andre, forteller hun.

Hanne mener en tur som dette er viktig både faglig og sosialt.

– En sånn ekskursjon kan gi inspirasjon til videre studier og bygge opp relasjoner mellom elevene og lærerne noe som gjør miljøet bedre. Vi lærerne blir bedre kjent med elevene også. For skolen er det bra at vi utvikler samarbeid på tvers av fag og skoleslag. En sånn felles opplevelse gir oss som kolleger mye å snakke om og bygge videre på, forklarer hun.

Tidligere Kongsbergelev som foredragsholder

Hannes personlige høydepunkt på årets tur var, foruten ALICE, foredraget til doktorgradsstipendiat Sigurd Flågan om hans forskning i Basel.

– Han kom ens ærend for å holde gratis foredrag for oss, noe spesielt forskerklasseelevene og lektorstudentene satte enormt pris på, forteller hun ivrig.

Foredraget handlet om hvordan de jobber for å utvikle singel fotonemittere som kan brukes i kvantedatamaskiner, noe som er et «hett» tema for tiden, forklarer hun.

Sigurd var selv elev ved Kongsberg videregående skole for syv år siden og deltok på CERN-ekskursjon.

– Så det er inspirerende for elevene å se hva man kan bruke fysikkstudier til. På en slik ekskursjon er målet å lage en slags buffet – ingen kan «spise» alt, men alle drar nytte av noe og dette var virkelig interessant for elever og studenter som interesserer seg for data, forklarer hun.

Det er mang en erfaring som tas med hjem etter en slik tur.

– Elevene tar med seg at det er bruk for mange ulike mennesketyper og profesjoner på CERN. De sier at det er inspirerende å se at fagstoffet de lærer brukes i praksis og at det gir mersmak for videre studier, avslutter hun.

 

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg