Da bakkene ble for bratte, fantes det alltids en løsning.

Mangt har blitt skrevet om Kongsbergs skihistorie og rolle som mekka for eventyrlystne skientusiaster.

Les bare: Norsk alpinsport startet på Kongsberg

I flere tiår var byen viden kjent for sine løyper oppe ved Knutefjellet og folk kom i hopetall med toget fra Oslo for å nyte den friske luften her i bergstaden.

De fleste tok nok toget helt til Meheia for så å ta turen til Knutehytta og ned til byen igjen.

Slik så det ofte ut på Meheia stasjon under skisesongen. Foto: Nasjonalbiblioteket

Les også: 90 år med skiglede – med video!

Men det var også de som ønsket å komme seg opp dit ved hjelp av annen transport, og det er her snowmobilen kom inn i bildet.

Kongsberg Omnibusselskap

Annonse fra 1937 hentet fra en turistbrosjyre om Kongsberg

Kongsberg Omnibusselskap ble opprettet som et aksjeselskap i 1927.

I 1941 kjøpte så Magne Bråthen selskapet og drev det frem til 1967 – da det ble overdratt til Lågendalsrutene. På det tidspunktet hadde selskapet 22 ansatte og en bilpark på 15 busser.

Omnibusselskapets bussruter var særdeles populære på vinterstid. Skituristene kom i hopetall med tog fra Oslo og ble fraktet videre til Meheia.

Køen utenfor skibussene som skulle til Bolkesjø var også uendelig lang – spesielt rundt påsketider.

Når de kjøpte inn det som etter alt å dømme var en Bombardier Snowmobile, har vi ikke klart å spore opp. Men at den var populær, det skjønner vi godt.

Faksimile fra boken Familiefirmaet – utenom allfarvei av Bjørn «Ausjen» Johannessen, 2000.

Bombardier Snowmobiler ble produsert av et canadisk selskap fra midten av 1940-tallet til begynnelsen av 1980-tallet, og i opprinnelig var de alle utstyrt med Chrysler rekkeseks motor på 115 hk, en del med manuell girkasse.

Opp de bratte bakkene til Knutehytta

Når det var snøføre i sentrum av Kongsberg, hentet beltevogna folk nede ved rutebilstasjonen /  togstasjonen og fraktet skifolket opp de bratte bakkene ved Håvet (om Bussedalen) og helt frem til Knutehytta.

Ruta var så kjent at da 14 representanter fra Skandinaviske Folkeferie (13 svensker og én danske) skulle på besøk til Norge «for å hvile ut – og se» tok de blant annet toget fra Oslo til Kongsberg en dag og deretter snowmobilen opp til Knutehytta for å nyte lunsje der.

«Hvis noen ønsker det, kan de gå på ski ned til sølvbyen igjen. «Kemnerløypa» er åpen! kan vi lese i avisen.

Vel nede i sentrum igjen viste Birger Ruud filmen «Olympia».

Faksimile fra Arbeiderbladet 13. januar 1953

Finn Torkildsen har også delt et minneverdig bilde med oss tatt av hans far, Hans Torkildsen, i 1952.

Da stod snowmobilen utenfor Gyldenløve hotell – klar for nye oppdrag.

Året er 1952. Snowmobilen står klar utenfor Gyldenløve Hotell. Foto: Hans Torkildsen

 

Hvor humpete det var å sitte i denne beltevognen kan vi bare se for oss men vi formoder det var et sant eventyr der man suste oppover Håvet, Gruveåsen og opp til Knutehytta.

Beltebilen skal ha etter hvert ha blitt solgt til JVB (A.S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap). De har restaurert en rekke av bilparken med nye deler og motorer og bruker i dag til sammen 12 Bombardier Snowmobiler i trafikk på strekningen Tyin – Eidsbugarden.

Slik så det ut da de suste over fjellet i 2014:

 

Kilder: Familiefirmaet – utenom allfarvei av Bjørn «Ausjen» Johannessen, 2000. Gamle Kongsberg av Vidar Skaar Borgersen og medforfatter Per Sunmann. 1991. JVB.no

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg