Men det er én ting Melinda ikke hadde forventet…

I midten av januar skrev vi en artikkel hvor Karianne Hove søkte mennesker som ønsket en livsstilsendring.

Det tok ikke lang tid før Melinda Odden tok kontakt og i flere episoder har vi kunnet følge Melinda på hennes reise sammen med personlig trener Karianne Hove.

Se episodene her. 

Nå er reisen ved veis ende og Melinda er veldig fornøyd med hvordan det har gått.

– Det har gått fint, over all forventning! smiler hun.

Det er mange grunner til det, men en av dem er at hun nå har endt opp med å begynne å løpe intervaller.

– Og det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle ende opp med å like, ler hun.

– Men det kommer av hvordan Karianne har lagt opp øktene. Hun har gjort det slik at jeg klarer å gjennomføre det.

Styrkedelen tar hun nemlig først.

– Da blir faktisk intervallene tøffere, men desto mer kan jeg ta i, forklarer hun.

Et forbilde

Hun har også fått med seg flere venninner på treningen, og inspirert andre til å begynne å trene.

– Jeg hadde med meg ei venninne på en intervalløkt en gang. Hun var støl i ei uke, røper Melinda og ler.

Selv synes hun det har vært mest stas å få være med Karianne og dele historiene på 3600.no, selv om hun innrømmer at det kanskje i begynnelsen var litt rart å bli filmet til stadighet.

–  Men det som har overrasket meg er at det er så mange som har fått det med seg! Folk har kommet bort til meg på jobben, og skryter av Karianne og 3600.no, og det har bare vært en hyggelig! smiler hun.

I beste fall trodde hun at det bare ville være noen få som så på. Sannheten viste seg å være var en annen.

– Jeg har til og med blitt stoppet i butikken og når jeg har vært ute på tur!

Tilbakemeldingene har kun vært positive.

– Mye av dem synes det har vært så bra fordi jeg er så «vanlig», for å si det sånn. Folk har blitt glade og inspirerte av å se «vanlige folk» trene. Både gutter og jenter har sagt de har blitt motivert av å se episodene, og det er gøy!

Funnet tilbake gleden ved det å trene

Samtidig har hun fått tilbake treningsgleden.

– Jeg merker at jeg er i bedre form, har fått en strammere kropp, en mental boost og blitt glad i å trene. Når jeg nå trener om morran, er jeg klar for dagen!

– Nå trener jeg selv på dårlige dager. Da blir alt så mye bedre etterpå. Bare jeg kommer igang, blir jeg full av adrenalin.

I tillegg har hun fått bedre søvn, en bedre dagsrytme og rutiner på ting. For å nevne noe.

– Også har jeg blitt flinkere til å spise riktig! Til og med ungene har et bedre kosthold nå, understreker hun.

– Folk har jo til og med spurt meg om oppskrifter.

– Når jeg nå har blitt mer bevisst hva jeg putter i meg, merker jeg også hvordan det påvirker progresjonen på trening og det mentale.

– Du ser konsekvensene av hvilke valg du tar. Samtidig setter jeg mye mer pris på de gangene jeg kan spise godteri. Uansett er søtsuget og cravingen etter potetgull borte, og det hadde jeg ikke trodd.

– Det er jo så mye sunn, god mat!

Individuelt tilpasset

Noe av nøkkelen bak progresjonen, tror Melinda skyldes Kariannes filosofi.

– Det er ikke vanskelig å skryte av Karianne. Hun har tilpasset treningen og kostholdet til meg og gitt meg en helt unik personlig oppfølging.

– Her har det ikke vært noe fjas, og du får ikke følelsen av å være én av førti som går på det samme programmet. Det er nært og underveis har hun justert opplegget etter min utvikling.

– Så det har vært uavkortet positivt. Samtidig har det ikke vært noe pes om jeg skippet en trening eller hadde noen tilbakefall med maten. Det var okay. Da hentet vi det bare inn igjen etterpå.

For det er kanskje her fallgropen for mange er? At de først setter for høye krav, for ekstreme krav og så gir opp for lett om fristelsen(e) blir for stor(e).

– Melinda er helt rå, skryter Karianne og fortsetter:

– Jeg er så imponert av innsatsen, motivasjonen og dedikasjonen hennes; hvordan hun bare har hivd seg rundt og funnet alternative måter å trene på selv på ferie.

– Vi har løftet hverandre opp på trening og det har vært kjempemoro å jobbe sammen. Melinda er en som gir alt og byr på seg selv, smiler Karianne.

Veien videre

Livsstilendringen har ikke vært så vanskelig som Melinda trodde den ville bli.

– Jeg merker at det er lettere å få resultatene om du spiser riktig. Grisematen gjør at ting stagnerer og det synes jeg ikke er noe gøy.

 

– Målet nå er å fortsette å trene tre ganger i uka. Trener jeg i helgen, blir det bare en bonus. Men jeg pålegger det meg ikke.

Hun skal også fortsette med kostholdsplanen hun har fått.

– Forskjellen er vel at jeg kommer til å savne Karianne, men jeg håper vi har litt kontakt uansett.

Nye mål er satt.

– Jeg skal løpe fortere og løfte tyngre, og kanskje delta i et halvmaraton en gang, røper Melinda.

– Det viktigste er uansett at jeg har oppnådd det jeg ville: å gå tilbake treningsgleden.