Mountain-festival i Kongsberg gir elever en mulighet til å komme seg ut og inspirere andre.

Tekst: KIS-elever Nora Nicolaisen og Selma Hoivold.

På topper, i daler, i byen og på landet gjennom vinter, vår, sommer og høst står elever forberedt med kameraet i hånden klar til å filme.

Målet for filmen er å utforske og utfordre seg selv for å inspirere andre. Eventyrene og opplevelsene filmes og deles med elevene da de er tilbake på skolen under filmfestivalen som de kaller Mountain Filmfestival.

De fleste elevene har faktisk brukt over 11 måneder på å dokumentere sine opplevelser der ute i verden.

Den 20. desember,  2018, holdt Kongsberg International School sin fjerde Mountain Filmfestival, og elever fra 7.-10. klasse hadde jobbet hardt hele høsten for å filme og sette sammen en video.

Lærerne er klare for filmvisning. Foto: KIS

 

Tre videoer fra hver klasse blir valgt ut til å delta og vise frem videoen sin i den årlige festival hvor det senere blir valgt en endelig vinner.

Elevene er selv med på å stemme ut en vinner innenfor fire kategorier; hvor mye man er i naturen, hvor atletisk man er, hvor kreativ videoen er og hvor god filmingen er.

Det blir også kåret en endelig vinner som får æren av å skrive navnet sitt på den hellige pingvinen. Entusiastiske Linn Hertzberg var fjorårets vinner.

Vårt først spørsmål til Linn var hvorfor hun selv tror hun vant.

– Jeg tror det som fikk meg til å vinne var den store inspirasjonen jeg hadde gjennom hele prosjektet! Jeg har laget noen få filmer før, og jeg vet hvordan jeg liker at videoene mine skal være. Jeg deltok i konkurransen året før også, men da var det litt i siste minutt, i år brukte jeg lang tid, svarer Linn og smiler.

Linn brukte hele året til å samle videoer.

– Jeg var også veldig inspirert av læreren min, Mr. Dwyer, som gjør mange spennende friluftsaktiviteter. Jeg ønsket virkelig at han skulle se at jeg kunne lage en bedre video med bedre innhold enn det jeg gjorde i fjor, forteller hun.

Videoene som skiller seg ut er ofte de som andre husker lettest og inspirerer mest.

Vi spurte Linn hvordan hennes video skilte seg ut fra de andre som deltok.

– Jeg tror at det som hjalp til med å lage videoen min annerledes og spesiell er at jeg begynte å filme videosnuttene tidlig. Jeg ble veldig inspirert av å se fjorårets filmer at jeg ville starte å spille inn videosnuttene mine med en gang, svarer Linn ivrig.

Jo lenger tid man har til å filme, desto lettere er det å komme på en bra plan til videoen.

– For meg så var det en stor fordel å starte. Det gjorde at jeg kunne filme gjennom hele året på forskjellige steder og til ulike årstider. Dette gjorde at jeg fikk mye variert innhold, forklarer Linn.

Lærer filmspråkets mange dimensjoner

Det er flere elementer i en video enn bare det visuelle. Musikk kan være en viktig del for å skape en atmosfære eller følelse.

– Musikken er veldig viktig, og det tok litt tid før jeg fant hvilken musikk jeg ville bruke. Jeg prøvde å få musikken til å samsvare med filmen for å gi den mer liv, forteller Linn.

Redigering er også en stor oppgave som er viktig for å lage en bra film. Linn tenkte grundig da hun satt seg ned for å redigere musikken for å få en fin flyt i filmen.

– Jeg prøvde å få klippene til å endre seg i samme takt som sangen for å lage en puls og få en fin flyt, forklarer Linn.

Vi spurte Linn om hvordan var å vinne årets beste og mest inspirerende naturfilm.

– Jeg ble virkelig overrasket over at jeg vant fordi det var så mange bra videoer som ble vist på festivalen!  svarer Linn med et stort smil. Hun er veldig glad for at det harde arbeide var verdt det!

Elevene på KIS håper at flere skoler i Kongsberg syns denne tradisjonen er inspirerende. Vi kunne gjerne tenkt at flere skoler deltar i en morsom og lærerik oppgave som denne, som får elevene til å bruke deres kreativitet mens de samtidig utfordrer seg selv.

 

Del og lik!
  • 53
  •  

3600.no

Se alle innlegg