Her får du ni gode aktiviteter til å øke oksytocinet og få den gode følelsen.

I forrige spalte av Hverdagstanker skrev jeg om Energi og om enkle teknikker som gir oss ekstra energi når vi trenger det som mest. Kanskje har du nå en travel vår foran deg med store familiebegivenheter med alle de oppgaver som hører med til planlegging og gjennomføring. Eller kanskje skal du ferdigstille et viktig prosjekt enten på jobb eller drømmehuset ditt!

Da kan du rett og slett oppleve DIN høysesong for stresshormonet kortisol. Vi trenger en balansert mengde med kortisol for immunforsvaret vårt og for å takle skade og stress, men når vi utsetter oss for høyt og/eller langvarig stressnivå kan verdiene av hormonet bli så høyt at det kan forårsake permanent skade. Det er da der er viktig å kjenne til at vi har en supereffektiv motgift, et velværehormon som kalles okystocin. Oksytocin er enkelt for oss å regulere selv og det er et skikkelig godstoff som gjør at vi føler oss bra, trygge og som gir oss godfølelsen. Bonus er at vi også blir både modigere og snillere når oksytocin verdiene øker J

Her får du ni gode aktiviteter til å øke oksytocinet og få den gode følelsen:

  1. Le
  2. Pust dypt
  3. Hør på avslappende musikk
  4. Klapp et dyr du liker
  5. Ring en venn
  6. Gå en tur
  7. Gi en klem
  8. Ros deg selv
  9. Ta deg en godt bad

God helg med den gode følelsen fra

Alba-gk, Gry K.

 

Del og lik!
  •  
  •  

3600.no

Se alle innlegg