Det skrives spalte opp og spalte ned om ulike varianter av tilstedeværelse, nærvær i eget liv, mindfullness og hjelp til selvhjelp, mental trening og å finne trygghet og ro! Det finnes også etterhvert like mange varianter av hvordan vi kan utføre og trene oss på dette.

For noen uker siden leste jeg en kronikk i Aftenposten av forfatter Torgeir W. Skancke med tittelenLykke er ditt eget ansvar – ulykke din egen skyld. Han tar på mange måter et minioppgjør med alt vi kan fikse og alt som ordner seg til noe positivt om vi bare tenker positivt, lærer oss stressmestring, praktiserer tilstedeværelse og for ikke å snakke om meditasjon!

Det er jo ikke slik at all verdens utfordringer kan løses med positive tanker og her-og-nå bevissthet, men det er godt å kunne nyttiggjøre disse teknikkene til lettere å leve med og takle tøffe situasjoner.

Torgeir Skancke hadde en alvorlig syk sønn som de visste skulle dø, og det kunne ingen kurs eller bok om nærvær forhindre, men allikevel valgte han bevisst mange av disse selvhjelpsteknikkene for å klare å stå i den fryktelige tøffe tiden med sykdommen og å miste sønnen. Han valgte å lese bøkene, gå på kurs og praktiserte teknikkene for å kunne være der for sin familie, klare å beholde egen helse og å sette pris på hvert nye minutt.

Gå noen rolige skritt og tenk på når du setter foten ned

For de aller fleste av oss er bevisstgjøring rundt små enkle hverdagslige ting en viktig kilde til å berolige hjernen, redusere stress tanker og lettere kunne konsentrere oss.

Mine 5 tips:

  • Kjenn vannet på kroppen i dusjen
  • Ta deg tid til å se på mens kaffen renner ned
  • Trekk pusten godt inn og hold(visste du at når du puster vanlig bruker du bare 50-60% av lungekapasiteten)
  • Gå noen rolige skritt og tenk på når du setter foten ned
  • Sitt helt stille og ta imot de tankene som kommer – akkurat nå

Lag deg en god ny uke akkurat nå, når ellers?

God hilsen fra Alba-gk, Gry K.