I serien: Kongsberg før og nå.
Med en serie bilder og noen ord, ønsker vi i 3600 å ta vare på historiefortellingen om bergstadens handelsstand.
For ved siden av de store bedriftene, er det jo nettopp butikkene som er byens daglige puls og hjerte.
Bygatenes ansikt og fasader har stadig skiftet utseende opp gjennom årene, så det å kunne «bla» tilbake i tid er en gave vi bør ta oss tid til en gang i blant.
I denne serien vil vi ta utgangspunkt i en rekke fasader, butikker og bygninger og fortelle litt om deres historie – for å ta vare på minnene for fremtiden og kanskje trekke litt på smilebåndet en gang i blant.
For hvem kan vel ikke glemme smågodtet man fikk kjøpt hos kiosken til «Takk Takk»Amundsen, vekta nede i kjelleren under «Aggis», klovnen som hang i taket hos Ingeborg Lien, trappa ned til Klubb Bjørneparken, alt det spennende de solgte i Oldemor’s Hus eller de mange videosjappene vi hang så mye i på åtti – og nittitallet.
Denne gangen har vi kommet til drosjebua ved stasjonen.
Det begynte med hest og vogn, men etter hvert tok automobilene over. Fra 1916-17 har det vært drosjevirksomhet i bergstaden ved Lågen. Holdeplassene for drosjene i byen har naturligvis forandret seg opp gjennom.
I 1921 holdt de fleste til utenfor kaféen til Peder Nygaard i Storgata. Da het kaféen Stærnes Café. Central kaféen på Tråkka ble så et populært holdested. Til eierens lettelse, kom det etter hvert en telefon på stolpen rett overfor kaféen, da holdeplassen på Tråkka ble opprettet. Kongsberg Drosjeforening så dagens lys i 1931 og i 1932 ble det bygget en vaktkiosk på Tråkka. Denne ble i 1947 flyttet til Jernbanestasjonen i 1947 og i 1956 ble den så solgt – og fungerte som en hytte på Blefjell.
Vi har dessverre ikke funnet ut eksakt når den nye drosjebua ved stasjonen ble bygget, men vi antar det var på slutten av 1950-tallet eller begynnelsen av 1960-tallet – da flyfoto viser den på plass i 1962.
Bua var et kjærkomment sted for drosjesjåførene til å varme seg på kalde dager.
I 2002 ble det snakk om å flytte taxisentralen til det gamle Meieriet på Vestsiden, da det ble for dyrt å leie plass på det nye Knutepunktet. Vegvesenet måtte uansett rive huset i forbindelse med den nye hovedveien inn til Nymoen og Kongsberg Stasjon. Veien skulle jo gå tvers gjennom området hvor drosjebua stod.
Kommunen fikk 350.000 kroner i erstatning for eiendommen.
Kilde: Fra drosjebil til taxi : Kongsberg taxisentral 1931-91 av Vidar Skaar Borgersen, 1992.