– Den utgjør en enorm sosial forskjell for eleven.

Det er tidlig morgen, første time ved Kongsberg International School og en av de siste dagene før jul. Spente 12-åringer kommer én etter én inn i klasserommet for å forberede seg til å forsvare en oppgave foran de andre elevene.

Ungdommen har jobbet hardt og lenge på utfordringen «umulige argumenter» og virker kanskje litt nervøse, men samtidig fokuserte og forventningsfulle.

Den dynamiske engelsklæreren Bill Dwyer (34) går rundt i klasserommet med to tresverd i hånden og informerer alle elevene om hvor lang tid det er igjen til timen begynner.

Roen senker seg og klasseforstanderen Brian Bufkin (52 years of awesome) tar ordet. Etter en del praktisk informasjon, er tiden inne.

Men det er én elev som ikke kan møte opp i dag. 12 år gamle Emma Tomlinson har nemlig vært hjemme over lang tid fordi hun er syk, men det hindrer henne ikke å delta.

Ved hjelp av en fiffig robot kan nemlig Emma få være med i klassetimene selv om hun må være hjemme.

Se en video av roboten nederst i saken.

kisrommet
Helt til høyre i bildet sitter Emma og følger timen hjemmefra. Foran står Faisal Abdullah (12), Kristian Løken (12) og Magnus Tobiassen (12) og forsvarer sitt «umulige argument». Foto: Anniken Tangerud, 3600.no

 

Frihet ved hjelp av teknologi.

For en uke siden, kom den gode nyheten.

Blue Ocean Robotics, et selskap som i Kongsberg ledes av John Mulholland, ville hjelpe Emma med en robot som gjorde henne i stand til å være på skolen hjemmefra.

Roboten, som går under kallenavnet MA, er en Beam telepresencerobot som gjør brukeren i stand til å interagere med omgivelsene i levende bilder og lyd, samt friheten til å bevege seg rundt i rommet. Den parkerer helt automatisk og lader seg i ladestasjonen, akkurat som en robotstøvsuger.

Beam telepresenceroboten er designet for de som søker en smart løsning for hvordan de kan involvere ansatte og andre som ikke er tilstede på en bedre og mer effektiv måte, forteller John Mulholland ivrig til 3600.no.

Les mer om Blue Ocean Robotics på Facebook her.

– Muligheten den gir til å kjøre rundt og være synlig for både piloten [den som styrer, red.anm] og de i rommet, gir en lik erfaring av å være der. Dette gjør brukeren i stand til å faktisk delta i en én til én diskusjon eller gruppeaktiviteter, noe som gjør den ideell for møter, workshops og klasserommet, legger han til.

Full kontroll. 

Da timen begynner, logger Emma seg bare inn via en nettside og vips, så kan hun styre den rundt i klasserommet og delta på en helt ny måte enn tidligere.

– Vi pleide å bruke skype eller Facetime før, men roboten er annerledes. Med den føler hun at hun er en del av klassen. Hun kan kontrollere hva hun ser og det utgjør en enorm sosial forskjell, forklarer Mr. Dwyer ivrig.

– Hun er rett og slett mer delaktig og mer en del av klassen enn tidligere, understreker han.

Roboten representerer en vesensforskjell i hverdagen til Emma.

snakkermedemma
Det er helt tydelig at elevene er vant med å ha Emma tilstede via roboten. De samhandler med Emma som om hun er tilstede. Her er de midt inne i en diskusjon. Foto: Anniken Tangerud, 3600.no

 

«DET HANDLER RETT OG SLETT OM MER FRIHET FOR HENNE»

    Bill Bufkin, klasseforstander

 

 

 

 

 

 

Kjempegøy!

emmakis
Superfornøyd. Emma kan styre hva hun vil se selv og kameraet kan også tiltes ned slik at hun kan få med seg hva som skjer på gulvet. Foto: Anniken Tangerud, 3600.no.

Emma selv er veldig fornøyd med muligheten roboten gir.

– Roboten betyr masse for meg siden det er den som gjør det mulig for meg å være med på skolen når jeg er syk. Jeg har savnet klassevennenene mine mye og da har det vært fint å «være» der via roboten Beam, forteller Emma glødende til 3600.no.

Det er helt tydelig at det er artig å bruke ny teknologi.

– Det morsomste med roboten er at jeg styrer den , sånn at jeg kan ha kontroll over hvor jeg beveger meg i klasserommet, forklarer hun.

– Men hvordan bruker du roboten da? spør vi nysgjerrig.

– Hvordan jeg bruker roboten? Vel. Jeg styrer roboten hjemme fra med piltastene. Jeg ser med et kamera som er plassert under hovedskjermen og jeg ser også gjennom et hovedkamera som er plassert foran. Det er mine øyne. Jeg bruker roboten i 2 timers intervaller for da må roboten lade. Den blir brukt i de fleste timer for utenom de timene som er enten opp eller ned en trapp eller ute, forklarer hun.

Emma er i tillegg veldig glad for at skolen har gjort dette mulig.

– Det er veldig bra at skolen legger opp for en mulighet som denne for barn på skolen som er langtidssyk, avslutter hun.

John Mulholland fra Blue Ocean Robotics kunne ikke vært mer enig.

– Vi er glade over å høre hvor fornøyelig Emma syntes det er å bruke Beam telepresenceroboten og hvor effektiv den har vært for skolen, legger John Mulholland til.

Det er ingen tvil om at denne nye teknologien er en spennende arena for fremtiden og Kongsberg International School, som huser 200 barn og 35 ansatte, omfavner fremskrittene med varme.

bis_6805
Full kontroll. Her holder Emma foredraget sitt hjemmefra. Powerpointpresentasjonen styrer hun også selv. Foto: Anniken Tangerud, 3600.no

 

Se hvordan den fungerer her.

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg