De er gjestenes første møte i Teknologiparken som huser over 5.500 ansatte.

Skal du besøke en bedrift innenfor gjerdet i Teknologiparken er det som regel ett sted du må innom først: resepsjonen i det ærverdige bygget mange kjenner som «Konferansesenteret».

Konferansesenteret (bygningen nede til venstre på bildet) ble bygget i 1917. Siden den gangen har parken vokst utallige ganger. Foto: KONGSBERG
Foto: KONGSBERG

Det viktige førsteinntrykket

Vi vet alle hvor viktig et førsteinntrykk er, og innenfor døren til konferansesenteret er det varmt, inkluderende og rett og slett trivelig å være.

En av de viktigste grunnene til det er damene i resepsjonen. De møter deg alltid med et smil, imøtekommende, blide, vennlige og varme.

Velkommen til oss. Ella Stordalen og Anja Stormark stortrives i jobben sin. Foto: Anniken Tangerud

En av dem har jobbet i parken i over 30 år og om ikke lenge gir hun stafettpinnen videre til en ny generasjon.

– Jeg begynte å jobbe på sentralbordet i 1984, som den gangen var lokalisert i vaktbygget. Da var vi fem stykker som betjente sentralbordet, forteller Ella.

Den gangen het selskapet Kongsberg Våpenfabrikk og Ella husker den første tida som om det var i går.

– Jeg ble spurt av en venninne om jeg var interessert i å jobbe i sentralbordet, forteller hun.

Ella hadde da gått hjemme med barna en stund etter å ha jobbet litt hos bilforretningen Brødr. Sælebakke i byen, så hun var litt usikker.

– Men da jeg hadde tatt kontakt med daværende leder for sentralbordtjenesten klang det godt i ørene. Vi hadde en så fin samtale og jeg skjønte fort at jeg hadde det som skulle til for å jobbe der.

Samme dag fikk hun hilst på damene som jobbet på sentralbordet og de tok henne imot med åpne armer.

– Jeg kjente jo flere av dem fra før, så da ei av dem så meg, sa hun: «Nei, så hyggelig Ella. Nå har jeg vært her i tjue år, så nå kan du ta de neste tjue åra».

Det skulle vise seg å være sanne ord, for dagen derpå var hun allerede på jobb som vikar på sentralbordet.

Ella smiler av minnet. For hun har hatt mange fine øyeblikk i de 36 årene hun har vært ansatt i parken.

– Det har vært et godt og hyggelig arbeidsmiljø, veldig fint. Vi hadde det veldig sosialt, og dro gjerne på turer eller teater sammen på fritiden også, forteller hun varmt.

Mye å holde styr på

Den første tiden satt de ved «vakta», og man kan trygt si at mye av jobben var manuell. På pulten lå en intern telefonkatalog i papir som inneholdt nummeret til alle de ansatte i parken.

– Det var mye å holde styr på, og katalogen ble oppdatert bare én gang i året, forteller hun.

I tillegg hadde de en tavle på veggen som holdt styr på hvem som ikke var på jobb eller hadde sluttet. Nye folk ble fylt ut i margen.

– Den så ikke ut! innrømmer Ella og ler.

Det ble mange telefoner på en vanlig dag på jobb. Dette var jo før mobilen kom og siden telefonene innenfor porten ikke var koblet til «utsida», måtte alle ringe sentralbordet for å bli satt videre – om det så var innlands- eller utenlands.

– Det var en spennende tid, understreker hun.

Teknologien kommer

Arbeidsdagen ble adskillig enklere da dataprogrammene gjorde sitt store innrykk. Forløperen til programmet de kjører i dag (TRIO), het TESS (Televerkets Ekspedient Støtte System).

– Vi var en av de første bedriftene i Norge som begynte å bruke TRIO, og det gjorde jobben mye enklere, forteller Ella begeistret.

En oppdatert versjon bruker de fortsatt og ifølge Ella fungerer det veldig bra den dag i dag.

Oppgavene utvides

Det var ikke før rundt 2010 at sentralbordet ble flyttet bort til konferansesenteret. Resepsjonsdelen hadde da allerede vært på plass der i omtrent 20 år.

Det var da Ellas arbeidsoppgaver ble utvidet til å samtidig ta imot gjester og holde styr på konferansedelen.

– Jeg fikk litt prestasjonsangst etter å ha kun jobbet på sentralbordet i så mange år. Det ble en forandring det å skulle rotere i resepsjonen. For det er én ting å ha mennesker på øret, men noe helt annet å møte folk, vedkjenner hun.

– Jeg sleit ei lita stund, men ville jo fortsette, og har ikke angret en dag etterpå, smiler hun.

Anja, som har jobbet som vikar og deltidsansatt på sentralbordet i fem år, og snart får fast jobb, nikker. For dette er noe hun kjenner seg igjen i.

– Du får mestringsfølelsen. Når du klarer oppgavene dine når det koker på hektiske dager, blir du fornøyd, understreker Anja.

Ella husker spesielt ett øyeblikk som gjorde inntrykk da hun gikk fra å kun snakke på telefonen til å møte mennesker ansikt til ansikt.

– Det var en fyr som jobbet på Fornebu som jeg hadde pratet med på telefonen i mange år. Når han plutselig dukket opp i resepsjonen mange år senere, kjente han fortsatt igjen stemmen min og hilste på meg med fornavnet mitt. Det var hyggelig, forklarer hun.

De gode ambassadørene

Resepsjonen er gjestenes første møte med en bedrift og resepsjonen i Teknologiparken representerer de fleste selskapene innenfor porten.

Oppgavene deres strekker seg langt over det å ønske noen velkommen og sørge for at de får tak i rett person.

På mange måter er de som jobber i en resepsjon ambassadører: De er det første og det siste inntrykket en gjest får av en bedrift under deres besøk. Derfor er det viktig at de forvalter denne viktige oppgaven på best mulig måte.

I Teknologiparken kan vi trygt si at damene i resepsjonen ivaretar dette til den store gullmedaljen.

– Det er flere gjester som har sagt at det er trivelig her. Mange kommer til og med tidlig for å ta en kaffe, slå av en prat og bare være her, forteller Anja stolt.

Anja og Ellas leder, Willy Amundsen, kan bekrefte det positive inntrykket de gir.

– De er veldig flinke! skryter han og fortsetter like ivrig:

– Denne gjengen er imøtekommende, serviceinnstilte og takler til og med å ta imot godt over 200 gjester før klokken 10.

Ella og Anja mener mye handler om at de er gode menneskekjennere.

– Jeg tror mange av gjestene våre føler at de blir sett, og vi behandler alle likt, uavhengig av tittel, forteller Ella.

Noe av det mest spennende, synes Anja kanskje er alle de mange nasjonalitetene som kommer på besøk.

– Vi møter så mange forskjellige mennesker hele tiden, så det er viktig at alle føler at de er velkommen, understreker hun.

Alle må få besøkslapp Alle må få besøkslapp og forevise legitimasjon. Foto: Anniken Tangerud. Foto: Anniken Tangerud

En fin arbeidsplass

Om tre knappe måneder går Ella av med pensjon.

– Jeg er absolutt stolt av tiden min her. Dette har vært en kjempefin arbeidsplass, sier Ella engasjert.

Med tiden har hun blitt kjent med både smått og stort innenfor porten, og fulgt bedriftenes reise til å bli globale konsern med tusenvis av ansatte over hele verden.

– Det fine er at du har blitt kjent med så mange flotte folk, helt fra toppen og ned. Ta Johnny Løcka for eksempel. [nå administrerende direktør for KTP, red.anm.]. Han er en som bryr seg og stikker innom resepsjonen hver morgen for å hilse på og ta en liten prat.

Både Anja og Ella setter samtidig pris på Willy som leder. Han gir de tillit og ansvar.

– Dem styrer resepsjonen, sentralbordet og konferansesenteret selv, og er det noe som skurrer, er de ikke redde for å ta kontakt. Vi har en fin og åpen dialog, skryter Willy.

Takknemlig

Om tre måneder tar Ella farvel med tiden i parken.

– Jeg er helt klar! forteller Ella og ler.

Hun innrømmer hun har vært vemodig av tanken på å slutte, men den tiden er bak henne.

– Nå bare gleder jeg meg, smiler hun og forklarer hun nok ikke vil ha problemer med å fylle fritiden med noe meningsfullt og fint.

Da vi spør Ella hva hun er takknemlig for, blir hun rørt.

– Når du tenker over det, er det utrolig mange timer du er på jobb, men jobben har betydd veldig mye for meg. Her har det vært trygt å jobbe, og det har absolutt formet og utviklet meg som menneske.

– Rent personlig har jeg lært å takle nye utfordringer, og satt pris på alle menneskene jeg har møtt og blitt kjent med. Det har blitt mange hyggelige år og vi har hatt et godt samspill.

Anja sier hun synes det blir veldig rart når Ella blir borte, men Ella beroliger henne.

– Det kommer veldig flinke folk etter oss! skryter hun.

 

Fakta

Teknologiparken alene får ca. 60.000 besøk og Kongsberg Defence Aerospace på Arsenalet, er de oppe i 3-5000.

– Drøyt femti prosent av disse passerer resepsjonen eller vakta, og rundt halvparten av dette igjen skal besøke Kongsberg Gruppen, forklarer Willy.

Mange av gjestene må også kjøres til mottaker med bil og bli hentet igjen, dette utføres av ansatte fra vakta.