An-Magritt Tinlund Ryste glemmer aldri første gang hun gikk om bord oljeriggen med KONGSBERG-logoen på ryggen.

I dag jobber hun som programleder for autonomsatsningen i Kongsberg Maritime.

Tekst og foto: Helene Strøm Bergset, KONGSBERG

– Jeg er ansatt i Kongsberg Maritime (KM) som prosjektleder innen teknologi der jeg leder et konsortiumsprosjekt med deltakere fra fire eksterne bedrifter, forklarer An-Magritt.

– Vi jobber med innovasjonsprosjekter hvor vi blant annet ser på løsninger for utslippsfrie og fullautonome bilferger.

I tillegg har hun en rolle som programleder for autonomisatsningen til KM.

– Det er de fartøyene over 15 meter som vi kaller for Maritime Autonomous Surface Ships (MASS), som for eksempel Yara Birkeland. Det er skip som skal gå i konvensjonell skipstrafikk.

An-Magritt Tinlund Ryste er programleder for autonome løsninger i Kongsberg Maritime. Foto: Helene Strøm Bergset

Med et grønt fokus

An-Magritts oppgave er å lede autonomiprogrammet.

– Det vil si å igangsette og koordinere de aktiviteter og utviklingsløp som kreves for at ubemannede skip skal bli en virkelighet. Det vi legger merke til nå er at kundenes behov har endret seg. De er ikke bare opptatt av selve skipet, men at hele logistikk-kjeden er grønnere. Min rolle i det hele er å drive disse utviklingsløpene, samt identifisere hva vi trenger å utvikle i forhold til våre eksisterende produktporteføljer og sørge for at de utviklingsløpene treffer på de leveranseforpliktelsene vi har.

Fra trainee til leder

Utdannet som sivilingeniør fra marineteknikk ved NTNU spesialiserte An-Magritt seg i Subsea-produksjon.

– Men jeg skjønte tidlig at jeg ikke ville jobbe som en typisk ingeniør hvor man ofte sitter med beregninger og analyser. Jeg synes det var mer interessant å arbeide med prosjekteringsmetoder og risikostyringen.

Det var gjennom et trainee-program i regi av Norges Rederiforbund An-Magritt først ble ansatt i KONGSBERG som deres maritime lærling.

Traineeprogrammet er et lederutviklingsprogram innenfor maritim næring som går over to år.

– Der fikk jeg virkelig se bredden av den maritime klyngen, samt jobbe med flere forskjellige KM prosjekter med internasjonale team, forteller hun.

Foto: Helene Strøm Bergset

Verktøyene

Verktøyene An-Magritt bruker mest er Power Point til rapportering og kommunikasjon.

– Spesielt når vi jobber med nye prosjekter og satsningsområder er kommunikasjon viktig. Jeg holder endel presentasjoner, både internt og eksternt. Når vi er så store som vi er, så er det viktig å kommunisere at vi er ett KONGSBERG, og at vi jobber sammen på tvers av forretningsområder og land.

– Mitt personlige verktøy er nok at jeg er nysgjerrig. Jeg føler at jeg har mye å lære fra andre, og jeg er veldig glad i å jobbe i team. Jeg tror at de beste løsningene kommer når man jobber sammen.

Målsetningene

An-Magritts mål er at KONGSBERG skal utnytte potensiale sitt best mulig, og at de skal ta en posisjon for fremtiden.

– Kongsberg Maritime er førende innen autonomi. For å beholde den posisjonen jobber vi mye med grunnleggende system- og software-arkitektur. Basert på dette, er vi i stand til å hente kompetanse og ekspertise fra fagmiljøene på tvers av KONGSBERG.

– En annen målsetning er at vi lykkes med det første fartøyet, Yara Birkeland. Det er ikke noe alternativ å ikke lykkes med det.

Jobbminne

– Da jeg var nyutdannet ble jeg med på en tur til et av anleggene våre i Kina. Å få gå om bord på en oljerigg under bygging, klar for å gjøre en prosjektjobb ikledd kjeledress med Kongsberg-logoen på – det var en sterk opplevelse, smiler hun.

– Det var også en spesiell følelse å komme om bord å høre mannskapet der si «her kommer Kongsberg-folka. De kan fikse alt». Du får virkelig kjenne på følelsen av at det vi leverer er viktig, samt at du får muligheten til å møte kunden ansikt til ansikt og få se produktet i aksjon.

– Et annet spesielt øyeblikk var da jeg fikk presentere på konsernets ledersamling og fortelle om hva vi jobber med foran hele Kongsberg Gruppen.

Skjulte talenter?

– Jeg vil si jeg er veldig praktisk anlagt. Jeg kan godt betjene en stikksag eller bygge en garasje. Utenom det så får jeg innimellom en trang til å spille på humor i hverdagen. Jeg er ingen klovn, men jeg liker å ikke ta meg selv så høytidelig, spesielt når jeg er sammen med folk jeg kjenner godt. Jeg liker å finne på rampestreker og ha det gøy.