17. mai toget i Kongsberg hadde med noen spesielle gjester blant barna i bunad og skolefaner i år.

20 studenter og to lærere fra Jain International School, deltok nemlig med sine fargerike indiske tradisjonelle drakter, sammen med deres vertskap fra Kongsberg International School.

Tekst: Regan Oakley og Alison Mulholland. Alle foto: KIS 
(fritt oversatt av Anniken Tangerud)

Besøket var den andre gangen JIS og KIS møtte hverandre, siden studentene fra Kongsberg tok turen over til Nagpur, India, i desember i fjor.

Foto: KIS
Foto: KIS
Foto: KIS

I januar kunne du lese artikkelen Minnene vil de ha med seg for alltid, som beskrev noen av de fantastiske erfaringene studentene fra KIS hadde med lokal industri og kultur sammen med deres indiske vertskap.

I mai var det studentene fra KIS sin tur til å være vertskap og få muligheten til å vise det beste Kongsberg har å tilby.

Siden dette er to fremtidsfokuserte skoler som er opptatt av å tenke på fremtidens kompetanse, var målet for utvekslingen en mulighet til å sammenligne industri og kultur, så vel som å skape vennskap over grenser.

Foto: KIS

Teknologibyen Kongsberg

KIS har som mål å utvikle initiativrike og innovative tanker i studentene. Hvor viktig slike egenskaper er, viste seg i mangfoldet av bedriftsbesøk Kongsberg arrangerte for sine gjester. Studentene besøkte Kongsberg Automotive, Kongsberg Gruppen og Viatech AS, som eksempler på etablerte norske selskaper og utforsket deres syn på innovasjon i fremtiden.

Et besøk til Universtetet i Sørøst Norge på Krona, gav et innblikk i reisen fra utdanning til industri gjennom system engineering og design thinking.

Spørsmål om fremtiden og utviklingen av innovasjon, sosial bevissthet, bedriftskultur, systemkvalitet og menneskelig oppfinnsomhet, oppstod på begge sider.

Natur- og kulturbyen Kongsberg

Mulighetene til å sammenligne kulturer ble også vekket gjennom et annet aspekt i den norske livsstilen: jakten på nytelse.

Studentene fikk oppleve en rekke konserter, museumsbesøk, design hos Makerspace, og den «hellige» tradisjonen: hyttetur.

Foto: KIS

De indiske studentene hadde liten erfaring med å gå på tur i fjellet eller lage mat i naturen.

En tur opp til Skrimtoppen og kvelder rundt bålet ved Rajehytta, inkludert den eksotiske erfaringen av å lage pinnebrød, gav gjestene en smakebit av en helt annen måte å være på.

 

 

Utendørslivet som er en integrert del av det å være norsk, gav gjestene en helt unik opplevelse og mulighet.

Det å svømme i sjøen, sole seg på stranden, diskutere hva som egentlig er kaldt, forente elever med helt ulike erfaringer og bakgrunner.

Dette hadde ikke vært mulig uten hjelpen til Kongsberg Røde Kors, som gav oss turstøvler til helgeturen.

Skrimtoppen. Foto: KIS

Foto: KIS

For de indiske lærerne, er det tre ting som de spesielt vil huske: nordmenns vektlegging av inkludering, selvstendighet og utendørsliv.

Disse tankene gjenspeilet seg hos studentene deres.

Foto: KIS

– Jeg har lært hvordan jeg kan lage min egen mat, re min egen seng og vaske kjøkkenutstyr, noe jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjøre før, forteller Saiee Taywade, 15.

Besøket hadde ikke blitt noe av uten hjelpen til Kongsberg Rotary Klubb, hvis visjoner og entusiasme hjalp med transport og nettverksbyggingen som var nødvendig for å få programmet på plass.

 

Ønsket er nå at dette internasjonale samarbeidet og lokalsamfunnets service, kan tillate flere slike samarbeid i fremtiden.

Denne utvekslingen setter et søkelys på rollen kompetanse spiller i en fremtid hvor tilpasningsdyktighet og praktisk erfaring med å jobbe over grenser, er nøkkelegenskaper.

Unge mennesker kan bryte ned kulturelle barrierer, åpne hverandres øyne og gjøre de mer mottakelig for verden. Med gjentatt eksponering til kulturelle forskjeller, er håpet å bygge kapasiteten studentene trenger til å samarbeide med mennesker med andre perspektiv og tilrettelegge for et større mangfold av erfaringer som kan løse ulike problemer, hente fra uventede kilder og en større rekkevidde av tilgjengelige ressurser.

Del og lik!
  •  
  •  

3600.no

Se alle innlegg