Har du hørt om denne muligheten?

I forrige uke fikk vi inn et tips fra en ivrig leser:

«Har du hørt om #fiksgatami ? Testa den i dag. Meldte inn hull i asfalt i gata vår på morgenen i dag.

Fiksa ca. kl. 14 👍🏼 Snakk om gladsak.»

Det var klart vi fulgte opp et slikt spennende spor og det viste seg kjapt at her fant vi en gammel tjeneste vi ikke hadde hørt om før.

#fiksgatami er et nettsted hvor du kan rapportere inn og melde feil om alt fra hull i veien, ødelagte gatelys, behov for brøyting, søppel eller for eksempel tagging, uten å tenke på hvilken offentlig myndighet som er ansvarlige for å løse det.

Tjenesten ble lansert i Norge i 2011 og siden den gang har det blitt oppdatert med 47 446 rapporter.

Slik ser det ut, kartet til Fiksgatami. Grønne piler er fikset – men det viser seg at ikke alle er oppdaterte slik de skal. Den røde pilen du ser her, er faktisk fikset. Skjermdump fra Fiksgatami.
Slik ser tjenesten ut på kontoret til Per Harald Aamodt. Fiksgatami både på mobil, desktop og andre mobile enheter. Foto: Anniken Tangerud

Avhengig din hjelp

Her i byen er det Servicetorget i Kongsberg Kommune som tar i mot rapportene og videresender oppgavene til riktig etat.

– Dette er et utrolig verdifullt og effektivt verktøy for oss, forklarer Per Harald Aamodt som er driftsleder i veiseksjonen i Kongsberg Kommune.

Per Harald er en av de som i denne seksjonen tar i mot henvendelsene og sender ut folk for å fikse dem – sommer som vinter.

– Det er ikke slik at vi kan kjøre rundt og få med oss alle feil og mangler over alt hele tiden, men når folk rapporterer det inn her, får vi dannet oss et bilde på hvordan situasjonen er og hva som skal prioriteres.

– Vi er rett og slett avhengig av publikum vi og setter pris på alle henvendelsene.

De får fortsatt en god del henvendelser over telefonen, men Aamodt ser helst at flere kommer per e-post – eller aller helst via #fiksgatami.

– Siden vi kan ta med oss fiksgatami-tjenesten hvor enn vi er via en iPad, gjør det at vi er inne på den hele tida. Da ser du når det kommer inn nye ting.

Han skryter fælt av de som innrapporterer problemer:

– Folk har blitt veldig flinke til å ta detaljerte bilder og være nøye med innrapporteringen. Det gjør det enda lettere for oss å se behovet. Fiksgatami har vært et kjærkomment bidrag til jobben vår, understreker han.

Aamodt gjør også et poeng av å forklare at prioriteringen av oppgavene de får inn gjøres basert på en rekke faktorer.

– For eksempel brøyter vi byen etter en fast rute og ellers gjør vi så godt vi kan.

Lett tilgjengelig oversikt. Foto: Anniken Tangerud

Den varierte hverdagen

Tar du en prat med Per Harald, skjønner du fort at det er en kar som bryr seg om byen sin og jobben sin.

Hele 37 år har Per Harald jobbet i kommunen.

– Jeg startet i april, 1981, med alt innen forefallent arbeid, kan du si, forteller han.

Siden den gang har han vært innom asfaltering, brøyting, sprengning og veiarbeid – inntil for en ti år tilbake da han fikk mer ansvaret for koordineringen av det hele.

Det var faren hans som fikk han interessert i å jobbe for kommunen. Faren kjørte veiskraper og fikk skaffet Per Harald en sommerjobb.

– Etter militæret søkte jeg en fast stilling og siden har jeg blitt, smiler jondølingen.

37 år hos samme arbeidsgiver sier endel om hvor mye man trives og det er ikke i tvil om at Per Harald er rett mann på rett plass.

– Uten tvil variasjonen, svarer han da vi spør hva det beste med jobben er.

– Fra de enkleste av småtterier til tyngre greier. Også blir du veldig godt kjent i byen og med ulike bedrifter. Kongsberg er passe stor og har mange flinke entreprenører, skryter han og legger til at han ikke er mye på kontoret.

– I tillegg har vi et bra miljø her, avslutter han og smiler.

Det han nå ikke vet er at leseren som tipset oss, vil overrekke en kake som takk for jobben. Da tenker vi det blir god stemning.

 

 

Del og lik!
  • 170
  •  

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg