Fra Facebook til New York Times og Carnegie Hall.

Snart kan du oppleve den verdenskjente Flesbergingen Christina Kobb (38) i bergstaden ved Lågen.

Det tar ikke lang tid til før man blir imponert av hva Christina Kobb har fått til i sin karriere.

38-åringen var den første i Skandinavia som tok en mastergrad i hammerklaver, er snart klar med dr. graden sin, har presentert sin forskning på Wienerteknikk på steder som Harvard University og debuterer med en konsert i en av de mest betydningsfulle scenene for klassisk – og populærmusikk i USA, Carnegie Hall i New York, i neste uke.

Ikke akkurat noe Christina så for seg da hun vokste opp på en gård i Flesberg.

Jeg har vel alltid vært selvgående og hatt en sterk indre motivasjon til å finne ut av ting, forteller den glade pianisten ivrig til 3600.no.

Moren min fant kjærligheten i en bonde i Flesberg og tok med seg pianoet da hun flyttet til gården hans. Så det ble naturlig at jeg begynte å spille da det ikke akkurat var så mange lekekamerater i umiddelbar nærhet.

Jeg kjedet meg og fylte tiden med å øve på pianoet både før og etter skolen og det var jeg som maste på å få øve mer, forklarer 38-åringen og skildrer en jente som vokste opp med en sterk selvdisiplin og stor utforskertrang til å finne ut av ting.

Da hun endelig kom inn på Musikkhøgskolen i 1998, var gleden stor.

Det var ingenting annet som stod i hodet mitt, forteller hun.

Saken forsetter under bildet.
Soaring dreams.Chr
Programplakaten er klar og det er Christina også.

Nesten 20 år senere, kan man trygt si at livet til den dyktige pianisten ikke akkurat har stått stille.

Hun har studert i Oslo, Tyskland, Nederland og ved Cornell i USA, undervist ved Barratt Due musikkinstitutt og Norges Musikkhøyskole, holdt konserter og foredrag i inn- og utland og forskningen hennes har blitt kjent over store deler av verden.

Akkurat nå derimot, har hun sagt opp jobben, utsatt doktorgraden og nærmet hoppet i det ukjente for å debutere på scenen ved Carnegie Hall i New York den 24. februar.

Det blir det største jeg har gjort hittil, sier Christina ydmykt.

Men det hele hadde nok ikke funnet sted om det ikke hadde vært for sosiale medier.

Selv en konservativ sjel som meg har innsett at nerder verden over «henger rundt» på sosiale medier og kan treffes der. Da jeg begynte på Norges musikkhøgskole i 1998 hadde jeg ikke engang e-postadresse eller bankkort, forklarer Kobb.

Saken fortsetter under bildet.
_MG_5654
I fremtiden kommer det nok en CD fra denne dyktige artisten. Dr. graden er rett rundt hjørnet. Her står hun foran Carnegie Hall Foto : Marisa Tornello

Dominoeffekt.

Takket være god overtalelse fra venner skaffet hun seg til slutt en Facebookprofil og da hun for to år siden nevnte forskningsprosjektet hennes i en statusoppdatering, startet det en dominoeffekt av uante dimensjoner.

Først ble det til en artikkel i Apollon (forskningsmagasinet til Universitetet i Oslo, red.anm.) og da artikkelen ble oppdaget av en frilansjournalist i New York, havnet saken om Christina i legendariske New York Times.

Les gjerne saken i NY Times her: Playing Mozart Piano Pieces as Mozart.

Via LinkedIn fikk jeg deretter plutselig kontakt med en konsulent som jobbet med å arrangere konserter for Carnegie Hall, og siden de allerede hadde lest om meg i New York Times foreslo hun med en gang at jeg burde debutere der, forteller Christina begeistret.

Som om ikke det var nok, ble hun via Facebook invitert til å spille for radiostasjonen All Classical Portland i Oregon – og de er nå sponsor for debutkonserten.

Så dette er en historie som ville vært umulig uten sosiale medier, faktisk!

Jeg ser det som en lang rekke  guddommelige sammentreff, legger hun til idet hun tenker tilbake på reisen dit hun er i dag.

Men frem til hun faktisk står på scenen i New York, vil Kongsberg få en spennende forsmak på den store debutkonserten.

Eneste i verden.

Christina har  holdt en rekke konserter i byen før, men dette programmet er for alvor en praktisk demonstrasjon av hennes unike spilleteknikk.  Samtidig står følelsene i fokus i konserten «Keys to Romance» hvor romansen mellom Robert og Clara Schumann er den røde tråden. Verk av Robert og Clara Schumann, Franz Schubert,  Edvard Grieg og Franz Liszt, står på programmet. .

Konserten blir en  generalprøve før debutkonserten i New York og Christina forteller at det har tatt en god stund for henne å venne seg til tanken på at hun skal tasse inn på scenen i Carnegie Hall. 

Og siden jeg vet at jeg ikke greier å være både redd og glad samtidig, har jeg bestemt meg for å være glad! sier hun og smiler lurt.

Uansett kommer nok konserten på Krona godt med.

Og så er det gratis for barn og ungdom! forteller Christina engasjert.

For jeg håper å sette i gang drømmene deres, legger hun til.

– Når jeg tenker tilbake på alt som har skjedd, må jeg jo nesten klype meg litt i armen. Samtidig er det ingen eventyrreise – det er nå jobben virkelig begynner og det nytter ikke å drømme seg bort! 

Nå skal jeg bare gjøre mitt beste for at det blir bra, avslutter hun.

Konserten Christina vil holder, finner sted på Musikkteatret på Krona Kultursenter, torsdag 16. februar klokken 19.

Den som vil høre en presentasjon av programmet, kan høre Christina som gjest i Inn i Musikken her: Christina gjester Inn i Musikken

 

 

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg