Polymer- og komposittmaterialer tas i bruk i stadig nye områder hvor metaller tidligere rådet.

Fra maritim sektor, olje og -offshore, sport- og fritids- produkter, til bygg- og anleggsbransjen, ja til og med innen medisin, ser man nå en økende trend til å erstatte metall med kompositt og polymer.

Derfor trengs det nå kvalifisert arbeidskraft som har den kompetansen og den faglige oppdateringen som trengs for å følge med i denne utviklingen.

På Kongsberg har du flere muligheter til å utdanne deg innen faget og få den kompetansen markedet har behov for. 

Vg2 Plast- og Komposittfaget på Kongsberg Videregående Skole er et helt nytt utdanningstilbud og det eneste av sitt slag i Norge.

Fagskolen Tinius Olsen kan du ta en 2 år lang høyere utdannelse innen Kompositt- og polymer hvor de har Norges mest avanserte komposittlab. 

Et av selskapene som ser behovet for kompetent arbeidskraft, er Hydrolift.

Hydrolift er en norsk båtprodusent etablert i 1985 som utvikler raske og effektive hurtigbåter primært til bruk i glede og racing i alle deler av verden.

Jahn er formann i støperiet og har jobbet i Hydrolift fire år. Foto: Hydrolift

– I de siste 10-15 årene har det vært en stigende trend at norske båtprodusenter flytter deler eller all produksjon til lavkostland. Dette har medført at mye kompetanse har gått tapt når arbeidstagerne har funnet seg jobber i andre yrker, innleder Jahn F. Andreassen, formann i støperiet hos Hydrolift.

– For å opprettholde produksjonen av båter produsert i Norge, trenger vi derfor nyutdannede ungdommer med interesse for faget. I tillegg vil det komme mer og mer som blir produsert i kompositt, forklarer han.

Foto: Hydrolift

Spennende utvikling

Hydrolift bruker kompositt hovedsakelig til båtproduksjonen og Chris Haarbye, teknisk ansvarlig i selskapet, ser et enormt potensiale i fremtiden for materialets anvendelse.

– Det finnes i praksis ingen begrensninger for hva man kan lage i kompositt. Det gjør at vi må være kreative og hele tiden søke etter smarte løsninger, nye materialer og forbedrede prosesser. Samtidig er dette et fremtidens materiale med uante markedsmuligheter foran seg. Det kan konkurrere mot det meste og i mange tilfeller være mye bedre egnet enn for eksempel metaller og betong.

– Samtidig er det et komplekst materiale og derfor utfordrende å selge inn til markeder som ikke kan faget fra før, forklarer Chris.

«Det finnes i praksis ingen begrensninger for hva man kan lage i kompositt. Det gjør at vi må være kreative og hele tiden søke etter smarte løsninger, nye materialer og forbedrede prosesser»

Behovet for en utdannelse innen faget, er derfor uhyre sterkt.

– Jeg ser et kjempestort vekst-potensiale for kompositt som materiale i årene fremover, men vi behøver påfyll av energiske unge arbeidstakere til å dra lasset sammen med oss erfarne, understreker han.

«vi behøver påfyll av energiske unge arbeidstakere til å dra lasset sammen med oss erfarne»

Chris Haarbye (i midten av bildet) har jobbet i Hydrolift siden Bård Eker tok over eierskapet i 2002. Foto: Hydrolift

Det er fagets mangfold og utfordringer Chris blant annet trekker frem da vi spør ham hva han liker best med yrket hans.

– Båtproduksjon inneholder alt fra avansert kompositt-utvikling og produksjon, via motor og elektronikk til all verdens komponenter i et utall ulike materialer hvor alle må tåle ekstreme belastninger og et hardt miljø.

– I og med at vi har valgt å gjøre alt selv i eget hus må vi også være eksperter på alt dette. Kompositt-utvikling og produksjon er kanskje det aller mest utfordrende vi driver med. Det er stadig færre igjen i Norge som virkelig er gode på dette og man blir aldri utlært. Det er noe av drivkraften til å drive med kompositter, forteller Chris.

Da vi spør hva han synes er det beste med arbeidsplassen og selskapet han jobber i, kommer svaret umiddelbart.

– Faget, gode kollegaer og en dynamisk eier og sjef! Det finnes ikke to like dager, og møter vi som selskap litt motstand så gir vi bare ekstra gass. Vi har in house i selskapet noe så sjeldent (i Norge i hvert fall) som alt fra salg, utvikling, produksjon og service/ettermarked.

– Det er ikke mange steder man kan delta i utviklingen av avanserte produkter, bygge prototyper og overvære produksjonen av salgbare produkter i ett og samme hus. Rett og slett få være med på hele prosessen fra start til slutt, smiler han.

Hva slags type folk vil dere anbefale dette yrket til?

– Unge, kreative sjeler med stå på vilje som synes stål og betong er kjedelig og ensformig. Gjerne jenter! avslutter Haarbye.

Søk nå!

Søknadsfrist for å søke etterutdanning hos Fagskolen Tinius Olsen er 15. april. Les mer her: http://www.tinius.no/Om-skolen/Opptakskrav/

 

 

 

Fakta:

Hydrolift er en norsk båtprodusent etablert i 1985. Siden da selskapets styrke har vært å utvikle raske og effektive hurtigbåter primært til bruk i glede og racing i alle deler av verden. Selskapets filosofi er å utvikle de mest teknologisk avanserte skrogene for høy hastighet, ytelse, drivstofføkonomi, sjøferdigheter og å være pionerer innen funksjonell design. Siden 2002 har Hydrolift vært eid og drevet av verdenskjente industridesigneren Bård Eker. I den senere tid har Hydrolift også styrt gradvis mot støp og montasje av avanserte produkter innen beslektede bransjer og har de siste årene også utviklet og bygget opp en egen produksjonslinje for profesjonelle fartøyer. Firmaet teller pr. i dag i overkant av 40 ansatte, hvor ca. 15 utgjør kompositt-produksjonen.

Firmaet holder til i Fredrikstad.

 

Del og lik!
  • 7
  •  

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg