I 2015 tok Kongsberg en aktiv rolle i å oppfordre de ansatte til å sykle til jobben. Det har gitt positive ringvirkninger langt ut over helse og miljø.

Det var mang en utfordring de ønsket å løse da Per Tveiten og Frank Abelsen fra Kongsberg Teknologipark AS, et heleid selskap av Kongsberg Gruppen, jobbet frem en strategi for å få flere til å sykle til jobben.

– I 2015 hadde vi sprengt parkeringskapasiteten og ønsket var å få flere folk over på sykkel, rett og slett fordi vi faktisk ikke hadde nok parkeringsplasser. Det var sånn det starta, forteller Tom Andreassen.

Andreassen er eiendomsforvalter i Kongsberg Teknologipark – selskapet som leverer alle mulige tjenester innenfor drift og vedlikehold av eiendommene i parken og sørger for et godt samarbeid med leietakerne og huseierne.

– I tillegg kommer jo dette med miljø, trafikkavvikling, folkehelse og E-134-prosjektet. Man måtte finne på noe. Ideen ble å tiltrekke folk over på ladbare sykler, forteller han.

De inviterte derfor tre sportsbutikker som solgte elsykler til å holde en elsykkeldemodag og dagen ble en stor suksess.

Som ekstra incentiv inngikk Teknologiparken rabattavtaler for ansatte i parken, og i Kongsberg Gruppen fikk de ansatte tilbud om lønnslån for å finansiere elsykkelen.

– Det ble faktisk solgt til sammen 290 elsykler den dagen og suksessen gjentok seg året etter.

Saken fortsetter under bildet. 
Populært å bruke sykkelen. Tom Andreassen står her i en av parkens sykkelstaller. Foto: Anniken Tangerud

Et stort løft for lokale småbedrifter

En sentral del av strategien var å benytte mest mulig lokale krefter.

Roar Wessel, som har drevet Intersport i Storgata sammen med kona Tone Nestvang Wessel siden 2000 (men jobbet der siden 1991), husker den første demodagen som om den var i går.

– Hele elsykkelsalget har vært et eventyr og det startet med demodagen på Teknologiparken våren 2015, forteller Roar ivrig.

– Dette med elsykler var jo noe veldig nytt da, så det var noe spesielt over det hele. Det kom utrolig mange nysgjerrige folk som ville prøve.

Se filmen fra demodagen i 2015:

«Elsykkel-gliset»

Det skulle visst ikke mye til for å overbevise folk den dagen.

– Jeg husker det den dag i dag, minnes han.

– De fikk det helt spesielle elsykkel gliset, og kom rakrygget opp bakken nede fra Carpus nede i Sellikdalen med stort smil om munnen, ler han.

– Folk blir veldig betatt da de prøver en elsykkel for første gang. «Detta var moro!» sier de.

Saken fortsetter under bildet
Roar Wessel i Intersport kan fortelle at elsykkelfeberen herjer i Kongsberg. Foto: Anniken Tangerud

Den gode følelsen

Roar, som har to NM-titler bak seg i landeveissykling, vet hva han snakker om. Også han husker første gangen han fikk prøve en elsykkel.

– Jeg likte det med én gang. Spesielt starten er det en ekstra ‘schwong’ over. Det gir deg umiddelbart en god følelse!

Tilbakemeldingene siden den gang har vært mange, og utelukkende positive. Roar minnes også en historie som har betydd ekstra mye for han.

Historien viser på mange måter hvordan elsykkelens muligheter faktisk kan forandre liv.

– For en tre, fire år siden kom det inn en kar her som på grunn av diverse utfordringer ikke hadde hatt muligheten til å sykle noe. Terskelen var rett og slett for stor.

– Men han kjøpte en elsykkel og etter å ha brukt den ett år, hadde han gått ned 10-15 kilo og fått et helt nytt liv. Vedkommende kom innom butikken her for en stund siden for å takke meg for at jeg anbefalte en elsykkel.

– Det er stort og betyr mye for meg, forteller han og blir tydelig rørt.

Bruker både byen og naturen annerledes

– Det fine med elsykler er ikke bare at du kommer deg til og fra jobb uten å å måtte bytte tøy, men du kommer deg på så mange fine nye steder du ellers ikke ville klart med en vanlig sykkel.

Erstattet bilen helt

Roar kan også fortelle at de som kjøpte i 2015 nå kommer tilbake med ektefellen sin for å kjøpe en ny og dyrere elsykkel til dem begge.

Samtidig ser han flere og flere som selger bilen til fordel for elsykkelen.

– To av de som kjøpte elsykkel på demodagen i år kommer faktisk til å erstatte bilen helt. Den ene har allerede solgt bilen og den andre er i ferd med å kvitte seg med den også.

– Det blir jo en vinn-vinn-situasjon for hele Kongsberg – som samfunn også, forklarer han.

Tar Kongsberg med storm

At elsykkelfeberen har tatt av i byen, kan han på alle måter bekrefte.

– Salget av elsykler har eksplodert, spesielt i år. Nå i april, mai har det tatt helt av! røper han.

Takknemlig for samarbeidet med Teknologiparken

For Roar personlig betyr det veldig mye at de får bidratt til å hjelpe både folk og Kongsberg som by gjennom et slikt samarbeid.

– Siden vi er en fagbutikk får vi samtidig hjulpet folk med rett utstyr, og gitt de en mulighet de kanskje ikke hadde før. Det gjør noe med oss som jobber med det. Du blir jo stolt og sykkel er jo det som ligger nærmest hjertet mitt.

– Samarbeidet med Teknologiparken betyr også mye. Vi er veldig fornøyde med avtalene, og arrangerer både klubbkvelder, kaller inn til smørekurs, og har egne salgskvelder. For omsetningen betyr det ganske mye ja.

Roar retter også en takk til staben hans.

– Vi er totalt sett ni ansatte på heltid og deltid og vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for dem. Jeg har utrolig dyktige folk her og er evig takknemlig den innsatsen de gir hver dag.

Han ser lyst på utviklingen videre.

– Jeg tror elsykkel bare er begynnelsen, avslutter han.

Saken fortsetter under bildet. 
Roar Skalstad fra Skalstad Sykkel i Storgata er også elsykkelentusiast. Foto: Anniken Tangerud

En annen Roar som merket interessen og et stort løft i omsetningen etter demodagen i 2015, er Roar Skalstad.

– Kongsberg er jo en perfekt by for elsykkel, der er jo så mange bakker her! forteller han glødende.

Bruker elsykkelen året rundt

Han løfter opp en slager blant Kongsbergbefolkningen: en Ghost Teru 4.9 og forklarer ivrig fordelene.

– Dette er en av bestselgerne blant de som bruker elsykkelen hele året. Det er en ren offroadmodell, men setter du på det nødvendigste utstyret til transport, som bagasjebrett og lås, har du en utrolig god helårssykkel til både fritid og transport.

Roar Skalstad er glad for at flere og flere går over til elsykkel.

– Mange småbarnsforeldre bruker heller elsykkelen som bil nummer to. Du sparer penger, tid, og ikke minst irritasjon siden du slipper den bilkøen på vei til barnehagen. For å ikke glemme hva det gjør for miljøet og helsa di! avslutter han og smiler.

Godt samarbeid med Kongsberg kommune

Tilbake i Teknologiparken snakker Tom om en annen konsekvens av elsykkeleventyret.

– Konsekvensen av dette er jo at vi må ha flere sykkelstaller som kan låses. Men Kongsberg kommune har faktisk kommet med tilskudd for å sikre de nye stallene ved den nye veien. Så jeg har god kontakt med Ingebjørg Trandum i kommunen, skryter han.

– De er veldig flinke til å sette krav til midlene og vi har et fantastisk godt samarbeid.

To nye sykkelstaller som skal sikres er nå på vei.

– Vi skal legge ting til rette så mye vi kan. Også med tanke på mulige ladeplasser, men det er på sikt.

– Vi ser jo at vi får færre biler. Det er jo oppsiden. Samtidig handler jo dette om egen helse. Det er klart det å bruke sykkelen mer er positivt.

Tom trives godt i jobben med den daglige driften i parken. Fire år har det blitt.

– Jeg er liksom hverdagen her og kjenner de fleste. Vi har en seks syv hundre tusen kvadratmeter over hele landet å forvalte og syv tusen ansatte å tilfredsstille. Men vi har et godt apparat her.

– Det er blandingen av oppgaver jeg liker. Du er mest mulig proaktiv ved å tilrettelegge og det å være i kontakt med kundene og leietakere.

Samtidig er han glad for å bidra til samfunnet på den måten han kan.

– Det er jo jobben vår, understreker Tom.

– Vi bruker jo Kongsberg så godt vi kan. Entreprenører, underentreprenører, butikken i gata. Det er viktig for oss.

Nye muligheter

Den nye veien er en kjempestor opptur, synes han.

– All trafikken flyttes og vi får en helt annen fylling av parkeringshusene. 4000 biler skaper en ekstrem dynamikk her om morgenen og ettermiddagen. Og både de nye sykkelveiene og bilveiene blir bredere og tryggere.

– De nye rutene vil faktisk gjøre elsykkel enda mer aktuelt, avslutter han stolt.