I Hyttegata 23 har det vært hektisk aktivitet de siste ukene. Det er akkurat som det pleier å være  i keramikkverkstedet til Hanne Englund når jazzfestivalen nærmer seg. I 23 år har 54-åringen produsert jazzinspirerte krus!

Det startet beskjedent i 1996 med 20 jazzinspirerte krus. Den gangen var virksomheten plassert i et kunstnerfellesskap i  Kirkegata 10, Opsahlgården.

Etter tre år med egen stand på Jazzen ble det avtale om samarbeid, og i år er det dermed 20-årsjubileum i Jazzshop’en.

Antall krus har økt – nå er det 150 nummererte, små kunstverk som jazzfolket kan helle valgfri drikke oppi.

Saksofonformen er gjenganger på samtlige krus, unntatt ett – noen år stram og definert, andre år mer løs i snippen. Årets form er ganske enkel.

– Jeg har prøvd å få fram en litt lett form med lette farger.

Noen design selger jo bedre enn andre. Hanne Englund husker at 2009-årgangen for eksempel slo veldig godt an hos mannfolka!

Saken fortsetter under bildene
Svart er kult: Oppe på hylla i verkstedet i Hyttegata har Hanne stilt opp 23 ulike jazzkrus – ett for hvert år. – Svart dekor slår gjerne an hos jazzfolket, røper hun. Foto: Mette Hope
Favoritten: Form og dekor varierer, noen ganger inspirert av Jazzfestivalens tema, andre ganger er det magefølelsen som får bestemme. Her er et litt annerledes krus, og én av kunstnerens egne favoritter. Foto: Mette Hope
Verdens mest brukte redskap: For en keramiker er det hendenes direkte kontakt med materialet som skaper produktet. Foto: Mette Hope
Keramiker Hanne Englund knar opp emner til årets jazzkrus. Hvert krus begynner som en uformelig leirklump. Erfarne hender knar ut luft og jevner ut materialet. Foto: Mette Hope
Neste skritt: Til sammen 150 unike, nummererte krus skal fraktes noen hundre meter til utsalget i Festivalgata. Noen havner også i butikken til Lågen Arbeidstjenster, ved siden av gamlekino’n på Tråkka. Foto: Mette Hope

Samlerobjekt

Siste modell: Jazzkrus à la 2019. Foto: Mette Hope

Andre kunder har blitt jazzkrus-samlere. Da kan det være kjekt å vite at dersom det skulle det mangle ett, eller om man har vært så uheldig å knuse en årgang, kan et besøk i Hyttegata være løsningen. I verkstedet innerst i den koselige bakhagen har Enlund nemlig et lite lager med ymse årganger for salg.

 Og som alltid – jo mer det nærmer seg jazzen, jo travlere blir det.

– Det ender som regel med at jeg må jobbe dag og natt! Jeg klarer ikke å jobbe med jazzkrus om vinteren, selv om jeg innser at det hadde vært veldig smart, ler Hanne.

Onsdag formiddag klokka ti ble krusene levert.

– Hver gang krusene leveres har jeg sommerfugler i magen! Jeg er jo veldig spent på om folk liker krusene.

Det ene kruset som ikke har saksofonmotiv? Det er Tubaloon, og kun i 30 eksemplarer. Her passer det for øvrig å avslutte med en liten digresjon; går det som festivalsjef Kai Gustavsen håper, er Snøhettas utrolige scenekonstruksjon hovedscene på neste års Barnival på Kvarten.

Kanskje er tida da inne for et nytt Tubaloon-krus? 

Bli med inn i verkstedet til Hanne her: