– Det er kunden som er vår øverste sjef.

Da magasinet Hjemmet før jul ba leserne nominere sin favoritt kassadame/mann, strømmet det inn med forslag.

Rett før påske annonserte de kandidatene i et av magasinene sine, og hele tre av dem jobber for Rema1000 på Kongsberg!

Nominasjonen derimot kom som lyn fra blå himmel på alle tre.

– Jeg visste det ikke før en av kundene mine som abonnerer på bladet gratulerte meg. Ikke skjønte jeg helt hva hun prata om da heller, for jeg forvekslet det med serviceprisen, innrømmer Aina Kleven, daglig leder for Rema1000 i Dyrmyrgata, og ler.

Saken fortsetter under bildene 
Feiret med smil og seigmenn. Men det er ikke lett å få denne blide trioen til å stå stille for et bilde. Foto: Anniken Tangerud

Hyggelig start på påsken

Kathy Fortuna Haglund fra den samme butikken ble like overrasket.

– Først trodde jeg det bare var henne det gjaldt, men da det gikk opp for meg at jeg også var nominert, tenkte jeg bare: «Whaaat?», forklarer Kathy ivrig.

Hege Linna Lauritzen, som har jobbet i kasse på Rema1000 i Stasjonsbakken i 11 år, fikk vite det i påsken via sin gamle sjef Audun Hansen.

– Han sendte meg en tekstmelding med et bilde av nominasjonen, gratulerte meg og sa han synes det var vel fortjent. Det synes jeg var veldig hyggelig, forteller Hege varmt.

Bare i Rema1000 er det over 22.000 ansatte på landsbasis, så det er å være nominert blant Norges hyggeligste kassadamer/menn synes det er veldig stas.

– Det er utrolig hyggelig å bli satt pris på, understreker de tre.

Med kunden i sentrum

Da vi spør hva de tror er årsaken til at de er nominert, går tankene umiddelbart til kundene og viktige verdier i samfunnet.

– Kanskje det at vi tar oss tid, reflekterer Hege og fortsetter:

– For meg personlig handler det om den personlige kontakten med kunden. Noe som jeg setter stor pris på. Jeg gleder meg til å gå på jobb og har blitt glad i mange av kundene mine, smiler hun.

– For mange blir jo denne kontakten dagens høydepunkt. Så mye handler også om det mellom-menneskelige.

Aina setter også kunden i forsetet, faktisk bak rattet.

– Mye handler om de små tingene. Det å se hver og en enkelt kunde, si hei, åpne posene for dem, skille varene i kassa. Målet er jo å ha kunden glad ut av butikken, poengterer hun.

– Samtidig er det kunden som er vår øverste sjef, men siden vi har Norges beste kunder, blir jo det verdens beste arbeidsplass, understreker hun og smiler varmt.

Da vi spør Kathy hva hun synes er det beste med sjefen hennes Aina, kommer svaret umiddelbart:

– Hu er den hu er! og det er jeg veldig glad for! ler hun – hvorpå Aina løper bort og gir henne en knuseklem.

Eva Isabell fra Meny i Sandsværveien er også blant de nominerte. Om ikke lenge vil magasinet Hjemmet avsløre hvilke 18 som går videre og kan stemmes frem av sine lesere.