– Så stort engasjement rundt videoen hadde ingen av oss regna med!
Da 3600.no la ut en video på Facebooksiden vår hvor Kongsberg Brann og Redning, Politiet i Kongsberg, Ambulansetjenesten og ordfører Kari Anne Sand danser til BlimE-låta til NRK, søndag kveld (10. november 2019), regnet vi med at den skulle gå bra.
Men at den på snaue tre døgn skulle nå over 83.000 mennesker er noe vi bare kunne drømme om.
Overveldende respons
Med 616 delinger og over 1100 likerklikk har videoen nå blitt sett over 40.000 ganger og Tore Rakvåg, brannmester hos Kongsberg brann og redning, og Anne Elisabeth Hegna, fra ambulansetjenesten, er overveldet av responsen der ute.
– Det er jo veldig mange som har sett på dette. Det tyder på at dette er ett tema som mange bryr seg om og at mange synes det er artig at vi i nødetatene kan bidra med dette også, sier Tore Rakvåg til 3600.no.
Anne Elisabeth innrømmer hun er gledelig overrasket.
– Når vi hører og ser disse høye tallene blir vi først og fremst veldig overraska. Så stort engasjement rundt videoen hadde ingen av oss regna med! Så vi blir også veldig glade, forteller hun ivrig og fortsetter like begeistret:
– Det er veldig gøy å se det spre seg så fort. Vi hadde aldri sett for oss at det skulle dra så mange mennesker på så kort tid.
Den drevne ambulansearbeideren ser i tillegg hvilken større effekt en slik video kan ha.
– Vi tenker at befolkningen generelt, og spesielt barn synes det her er veldig moro når de voksne engasjerer seg og viser at «det er ikke så farlig» – at vi turte å stille opp og danse på film selv om vi ikke gjorde det perfekt.
Fremmer omsorg med respekt
Budskapet i BlimE-låta handler om å fremme vennskap og omsorg, og begge synes det treffer godt i hvordan de jobber i det daglige.
– Budskapet i BlimE er en god beskrivelse i akkurat det nødetatene og legevakta står for og driver med. Vi har omsorg og bryr oss om alle i samfunnet, det er en viktig del av jobben vår. Nødetatene samarbeider tett i ulykker og kriser noe som gjør at vi får ett spesielt og godt forhold til hverandre, forklarer Tore.
– Vi jobber alle med mennesker og dette er noe vi har valgt fordi vi ønsker å hjelpe andre og gi av oss selv, understreker Anne Elisabeth.
Likeverd
Likeverd er derfor et nøkkelord i måten de møter nye mennesker på.
– Vi er opptatt av at alle er på lik linje og fremmer omsorg på den måten at alle er like mye verdt. At alle som trenger det, skal bli møtt med respekt og omsorg. At alle som trenger det vet at når de kommer på legevakt eller møter blålys skal bli tatt godt vare på og at vi alle gjør så godt vi kan for å lykkes.
– For oss er det viktig å formidle at alle er like mye verdt, og fortjener å bli møtt med respekt uansett, forklarer hun.
– Dette jobber vi også med på arbeidsplassen, vi må si til hverandre at nå har du gjort en bra jobb, eller dette løste vi godt sammen. Vi må gi skryt, vi må gi en klem når det er behov for det og vi må gi hverandre en klapp på skulderen når ting er bra. Dette for trivsel og et godt arbeidsmiljø! avslutter hun.
Fikk blomster
Saken fortsetter under bildet
Videoen ble produsert på dugnad av reklamebyrået Akari og Simen Jahnsen Ljøterud som stod for regien og Thomas Hegna som stod for produksjonen er skikkelig fornøyde.
– Vi er stolte av å kunne bidra med det vi kan til en så god og flott sak. Når hverdagsheltene fra legevakta og de andre nødetatene spurte oss, var vi ikke vonde å be.
Til tross for et kort tidsperspektiv, og at prosjektet ble tatt litt på hælen, så er vi utrolig fornøyde med responsen og resultatet på videoen, uttaler Thomas Hegna til 3600.no
– Det er hyggelig å gi noe tilbake til lokalsamfunnet vi alle er en del av. Slagordet vårt er «lokalt innhold som engasjerer», og det er jo tydelig at dette virkelig skapte stort engasjement, avslutter han.
Se dansen her: