Skal du på ferie med bilen i sommer? Peter Bratterud hos bilSpiten gir deg gode råd og tips – før du tar med deg bilen på langtur.

– Solkrem med høy faktor er helt unødvendig og heller ikke spesielt gunstig for lakken, men det er andre viktige ting du bør sjekke før du pakker bilen full av folk og bagasje og reiser på biltur, sier Peter Bratterud.

Sikkerheten er alltid det viktigste! Bremser og dekk må kontrollereres. Hvis du skal kjøre langt, kanskje i hastigheter langt ut over det vi er vant til i Norge, så betyr det store belastninger på kjøretøyet. Sjekk at du har nok å gå på når det gjelder bremseklosser og skiver. Kontrollér dekkene! Minstekravet er 1,6 millimeter mønsterdybde, men vi anbefaler 3 millimeter. Høy fart kombinert med store nedbørsmengder er skummelt med tanke på vannplaning – slitte dekk øker risikoen betraktelig. Husk også at selv om du har godt mønster i dekkene, så blir gummien hardere og gripeevnen dårligere med årene. Ti år gamle dekk har vesentlig dårligere kvalitet enn nye. OG: Alle dekk er merket med en hastighetskode – pass på at du ikke kjører fortere enn det dekkene er konstruert for – og sjekk at vinduspussebladene klarer å holde vannet unna og gir deg nødvendig sikt.

Bilen må pakkes riktig! Mange bruker takboksen som et ekstra bagasjerom. Husk at en takboks er beregnet for kanskje maks 50-75 kilo. Pakk derfor lette gjenstander i boksen – som klær og sengetøy. Tyngre gjenstander må tjores fast. I bilen må du pakke de tyngste tingene lengst ned og lengst fram i bagasjerommet. Hvis du har stasjonsvogn, men mangler nett eller gitter mellom bagasjerommet og kupeen, bør du ikke laste høyere enn bakseteryggen. En gjenstand på 18 kilo kommer med et trykk på 540 kilo ved bråstans i 50 km/t…

Bilen trenger ikke solkrem med faktor. Det skader lakken…

Komfort er viktig! Skal du kjøre langt og lenge, er komforten vesentlig. Pass på at klimaanlegg og kupéfilter er i orden. Husk at FM-nettet er slått av og at dersom du vil høre på radio så må DAB+ installeres i bilen.

Ta servicen på forskudd! Dersom du har planlagt en lang biltur i sommer, kan du være føre var. Selv om du har planlagt service i september, kan det være smart å ta denne servicen – før du legger ut på langtur, sier Peter Bratterud hos bilSpiten.

Du bør også vite at:

  • Ny og fersk motorolje er ikke bare en god smører, den er også en god kjøler og leder bort varmen fra vitale motordeler.
  • Batteriet som er bilens hjerte er høyt oppe på statistikken over behov for hjelp, selv på sommeren. Sjekk batteriets tilstand og ladekapasitet.
  • God og riktig blandet frostvæske er ved hjelp av kjølesystemets overtrykk med på å øke kokepunktet opp mot 134 grader celsius. I tillegg har den tilsettingsstoffer som er smørende og korrosjonshindrende.
  • Kokepunktet for bremsevæsken skal være minimum 155 grader celsius.
  • Er registerremmen skiftet i henhold til skifteintervallene? Registerrembrudd medfører motorhavari i de fleste biler.

 

Bjørn Isaksen

Daglig leder, journalist og fotograf i Kongsberg Community AS og Nettmagasinet 3600.no. Utdannet i markedsføring og har bred arbeidserfaring innen IT og journalistikk.

Se alle innlegg