Fredag 20. november, lørdag 21. november og søndag 22. november, 2015, gikk fire eventyrlige åpningsforestillinger av stabelen i Musikkteatret på Krona.

Forestilling tok deg med gjennom årstidene i Kongsberg og hele 26 lokale lag og foreninger, med mer enn 500 aktører i alderen 5-90 år stod på scenen i løpet av de 90 minuttene forestillingen varte.

Sammen med profilerte Kongsberg-artister som bassist Christian Meaas Svendsen, skuespiller og sanger Malin Skjolde, gitarist Magnus Grimnes, trompetist Elin Holmen Kurverud, trombonist Marius Tobias Hoven, trekkspiller Ida Løvli Hidle og magiker Kristine Hjulstad ble publikum tatt med på en fantastisk reise til Glogerfestspill, Markenstradisjoner, Jazzfestival og Drekkedagsnatt.

Se den magiske bildespesialen her (foto: Bjørn Isaksen og Christian Høiberg)

 

Stolt produsent

Det var Kulturskolen med produsent Eldrid Ninive Andersen som stod bak den store produksjonen for to år siden. Nå, nøyaktig to år senere, er det en stolt produsent vi tar en prat med.

Hvilke følelser og tanker vekkes når du ser disse bildene og tenker tilbake?

– Mange gode minner, og en takknemlighet til lag og foreninger som tok alle de utfordringene vi gav de. Det var mange timers arbeid av mange frivillige. Å få være med helt fra starten i planlegging av Åpningen av Musikkteateret var helt fantastisk. Tanken om å involvere alle lag og foreninger tror jeg var helt essensielt, og det har skapt et eieforhold hos mange. Det at Kulturskolen fikk utfordringen og tilliten er spesielt, forteller Eldrid varmt og trekker frem to andre ildsjeler i prosjektet:

– Og så er jeg utrolig glad for at kunstfaglærer og kollega Margrethe Loe Elde fikk ha scenografien også på den forestillingen. Hun har, sammen med regissør/teaterlærer Cecilie Fretheim, en spesiell evne til å finne fargetoner og stemninger som gir et vakkert og vart utrykk. Ingenting overlates til tilfeldigheten, magien ligger i de siste detaljene.

– Å jobbe sammen med de er svært inspirerende, understreker hun.

Å være produsent for en slik stor og viktig forestilling med så mange involverte, gir noen ekstra sterke minner.

– I mine øyne var generalprøven helt katastrofal, ingenting gikk som det skulle, jeg var nesten i tårer og lurte på hva i h…jeg hadde begitt meg ut på. Da kom erfarne regissør Kathrine Bø Mathisen, klappet meg på skuldrene og sa at “slik skal det være. Dette kommer til å bli kjempebra!” Og da trompetistene gikk inn til fanfare, salen var fylt til randen av gjester og teppet gikk opp, gikk alt på skinner. Jeg skjønte nesten ikke hva som skjedde…..,alle var på plass i tide, stemningen bak scenen var hektisk men god, innslagene satt og alle koste seg backstage. For en lettelse, smiler Eldrid.

– Vi hadde 4 fulle forestilling, med venteliste. Hvem skulle trodd det med så mye motstand i forkant av bygget?  Jeg tror alle var stolte og glade, og det var en sterk følelse av å ha vært med på noe unikt.

Det har allerede gått to år. Hvis du reflekterer over denne reisen til Musikkteatret, hvilken rolle føler du den har spilt.

– Jeg tror måten Musikkteateret driftes er en modell som flere kommuner burde satset på. Det at vi i det lokale kulturliv får lov å ha et så stor eieforhold, at vi kan bruke salene til øvelser og forestillinger, og at kostnadene ved å bruke det er «levelige». Said, Per og Rune som jobber der er fleksible og svært hjelpsomme, og Musikkteatrets venner er profft vertskap. Et godt team, poengterer Eldrid.

– I tillegg kan vi nå også oppleve det meste av de store kommersielle forestillingene og konsertene, for fulle hus.

– Og sist men ikke minst, valg av akustisk løsning med Constellation gir salen uendelige muligheter, og artister roser det opp i skyene. Det er et godt bygg å være i, både som musiker, dirigent og publikummer. Jeg er stolt over å ha fått være med fra starten, og har et sterkt og godt forhold til Musikkteateret, avslutter hun varmt.

Del og lik!
  •  
  •  

3600.no

Se alle innlegg