Nylig mottok Andrea Kristine Lysgaard pris for sin innovative tjenestedesign i utviklingen av verktøyet «Kom hjem». Verktøyet skal sikre oppfølgingen av premature nyfødte, etter at foreldre og barn har kommet hjem fra sykehuset.

– «Kom hjem» skal være et samarbeidsverktøy for sykepleiere og foreldre. Verktøyet støtter opplæringen foreldrene får under sykehusoppholdet og sikrer oppfølgingen av familien etter hjemreise. Det vil gi premature nyfødte mulighet til å dra tidligere hjem, forklarer Andrea.

Stor stas å få pris

Den glade prisvinneren har vokst opp i sentrum av Kongsberg. De siste 5 årene har hun bodd i Oslo på grunn av masterstudier ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Det er DOGAs nykommerpris hun har blitt tildelt, og prisoverrekkelsen fant sted 22. januar i år.

– Dette var veldig gøy! Å få denne prisen var stor stas for meg. Det er hyggelig å få en bekreftelse på at det arbeidet jeg har gjort blir lagt merke til og anerkjent som et stykke godt arbeid, smiler Andrea.

Lysgaard fremhever det som positivt at prosjektet får oppmerksomhet i form av en pris.

– Det betyr at flere kan få med seg dette, og bli inspirert av både metodikk, pasientfokus og hvor viktig formspråk og design for emosjonelle verdier er, sier Lysgaard.

Andrea Kristine Lysgaard under prisutdelingenEn glad Andrea Kristine Lysgaard under utdelingen av DOGA-pris. Foto: Tarjei Ødegård.

Motivert av å se forbedringspotensialet

Kort sagt er «Kom hjem» en digital applikasjon som inneholder opplæring og relevant informasjon for foreldrene til premature barn etter hjemreise. Applikasjonen kan også kobles opp mot sensorer som overvåker barnets tilstand. Den kan for eksempel følge med på puls og oksygenmetning, og vil kommunisere dette til helsepersonell på sykehuset.

Tjenestedesign i Kom hjem
Skjermbilde fra applikasjonen «Kom hjem», laget av Andrea Kristine Lysgaard.

– Jeg hørte flere sjokkerende historier om tjenester og brukeropplevelser fra mine venninner som jobber i helsektoren, og ønsket å bruke denne muligheten til å skape verdi for andre – ikke bare å fremme meg selv som designer, forklarer Lysgaard.

Andrea hadde også et i Kina-opphold på 5 uker i løpet av det ene semesteret. Det ga henne et nytt perspektiv på helse-Norge.

– Jeg så at Norge også har et internasjonalt ansvar, gjennom å være et forbilde for andre land, forteller Andrea.

Hun tok kontakt med C3 (Center of Connected Care), som er en avdeling ved AHO, og bad om en oversikt over innovasjonsprosjekter som skulle sette i gang i 2019.

– Det var her jeg ble introdusert for innovasjonsprosjektet VHS, en forkortelse for Virtuelt Hjemme-Sykehus for premature sykehus. De ønsket et samarbeid med en student, og vi ble enige om at jeg skulle gjøre et forprosjekt, før innovasjonsprosjektet skulle starte for fullt, sier Lysgaard.

Feltstudier på pasientreisen

Den unge tjenestedesigneren gjorde feltstudier ved nyfødtavdelingen på Sykehuset i Vestfold. Her ble hun tatt godt imot av blide sykepleiere, og av åpne familier som lot seg intervjue og observere. Andrea opplevde å få god innsikt i det emosjonelle aspektet, og tok hensyn til det i designvalgene i den videre prosessen.

– Jeg fikk en unik mulighet til å jobbe så nært med mennesker, og spesielt med en målgruppe som er såpass sårbar. Det var en spennende reise jeg selv hadde gjennom prosessen, der jeg fikk mye empati for pasientreisen og hvordan den fremtidige pasientreisen vil se ut, sier Andrea.

Veien videre

Innovasjonsprosjektet lever nå videre uten Andrea. Heidi Wataker, som er leder for innovasjonsprosjektet, driver prosessen videre. Avstandsoppfølging av foreldre og nyfødte har allerede begynt å bli testet ut i det små, og utvikling av et digitalt system er neste trinn.

Den prisbelønte designeren fra Kongsberg har begynt å jobbe hos unge AntiDiffer, et ungt selskap som ble startet opp i 2019.

– Jeg fortsetter arbeidet som dedikert designer og gleder meg til neste utfordring.

Andrea brenner for faget sitt, og ser at det eksisterer enorm påvirkningskraft i arbeidet hun gjør. Både arbeidsgiver og hverdagen til brukerne kan påvirkes positivt av hensiktsmessig tjenestedesign. Lysgaard føler et stort ansvar for å skape gode brukeropplevelser og være oppdatert.

– I tillegg har jeg alltid vært en estetiker, som liker å jobbe både praktisk og visuelt. Design har gitt meg en måte å jobbe på som kombinerer kreativitet og analytisk tenkning i et tempo som gjør at ting aldri rekker å bli kjedelig. Ingen dager er like, og jeg får frihet til å legge litt av meg selv inn i arbeidet, forteller Andrea.