0 – 100 på to sekunder!

NTNU-studenter fra Kongsberg har vært med å bygge Nordens første firehjulsdrevne el-racerbil.

NTNU-studentene Håkon Ystenæs, Anders Geitle, Jakob Løver, og Sondre Ninive Andersen fra Kongsberg er medlem i studentorganisasjonen Revolve NTNU. Med totalt 55 medlemmer, har Revolve NTNU det siste året jobbet dag og natt for å utvikle og bygge Nordens første firehjulsdrevne elbil. Nå kan de endelig vise frem resultatet, som har fått navnet Gnist. Til sommeren skal de konkurrere mot hundrevis av andre universiteter i det som er verdens største ingeniør-konkurranse, Formula Student.

– Vi har alle våre egne oppgaver på bilen, og det er kritisk at hver og en av oss står på gjennom hele året, sier Håkon Ystenæs som er ansvarlig for dekk og felger på bilen.

Anders Geitle innrømmer at han aldri har vært noe særlig bilinteressert, men fokuset på teknologi og ingeniørutfordringer overbeviste han til å bli med. Han har vært næringslivskontakt for studentprosjektet.

Revolve NTNU kan argumenteres å være det mest høyteknologiske studentprosjektet. Å være en del av dette, samtidig som jeg er fulltidsstudent er en stor utfordring, men utrolig givende og relevant. Det var det som overbeviste meg til å bli med, fortsetter Geitle.

Elbilen vår bruker drøye to sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Et av lagene vi konkurrerer mot satte verdensrekord fra 0-100 for elektriske biler med 1,776 sekunder i fjor. Vi har store ambisjoner om å slå dem, samt de andre lagene i konkurransen, i år, sier kommunikasjonsansvarlig Paul Huynh  entusiastisk.

En elmotor montert i hvert hjul, kombinert med en superlett konstruksjon i karbonfiber, gjør at bilen kun veier 175 kg og altså utfordrer de fleste på akselerasjon. Med unntak av noen få deler, designer studentene alt på bilen helt selv.

– Dette er vår femte bil, og vi har lagt ned utallige timer på å gjøre dette så heftig som mulig. En av våre samarbeidspartnere kommenterte nylig at delene våre er mer komplekse enn mye av det du finner i Formel 1. Det er kult, og understreker at dette er Norges mest høyteknologiske studentprosjekt, fortsetter Huynh.

Til sommeren reiser studentene til Formel 1-lagenes lekeplasser for å konkurrere mot hundrevis av andre universiteter fra hele verden. De vil da kjøre på legendariske baner som Silverstone i England, Hockenheimring i Tyskland og Red Bull Ring i Østerrike. Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og utvikle en fullblods racerbil, alt i løpet av et år. I tillegg til ytelse på kjørebanene, bedømmes NTNU-studentenes designvalg av en jury med bl.a. toppingeniører fra bilindustrien og Formel 1. De var meget fornøyde med sitt resultat i fjor, og ser fram til en spennende  sommer.

Prosjektet ble startet av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av. Det er stor pågang for å bli en del av teamet, og søkere må både søke og gå gjennom intervjurunder før de blir tatt opp. Alle studentene legger ned utallige timer for å realisere organisasjonens målsetting: å utdanne Norges beste ingeniører.

– Ved å gå fra blanke ark til en ferdig bil på åtte måneder lærer vi virkelig å omsette utfordrende teori til praktiske løsninger. Prosjektplanlegging og tverrfaglig teamarbeid er bare noen av utfordringene vi møter ved siden av å bygge bilen. Læringsutbyttet er enormt, sier prosjektleder Roy  Iversen.

Det store læringsutbyttet har ført til at racerbilbyggingen nå er et eget fag på NTNU. Studentene som er med på prosjektet får 15 studiepoeng, som teller mot ingeniørgraden.

– Det er ingen tvil om at prosjektet er tidkrevende, men så lærer vi utrolig mye! Nå som Revolve NTNU er et eget fag har vi enda flere timer til å utvikle oss videre. Opprettelsen av faget var en stor milepæl for prosjektet, og det viser virkelig at NTNU anerkjenner verdien av vårt arbeid, avslutter Iversen.

Du kan følge Norges raskeste studenter under konkurransene på facebook.com/RevolveNTNU

 

Bjørn Isaksen

Daglig leder, journalist og fotograf i Kongsberg Community AS og Nettmagasinet 3600.no. Utdannet i markedsføring og har bred arbeidserfaring innen IT og journalistikk.

Se alle innlegg