Ble inspirert av Kongsbergknekken

Kongsbergkaren Svein Østvik er Smurfenes nemesis i ny storfilm.

– Jeg ble veldig glad når de ringte og lurte på om jeg ville komme på audition for en rolle i Smurfene, forteller en svært engasjert Svein Østvik til 3600.no.

– Dette måtte jo være noe som passet perfekt for meg! legger han til.

… og tydeligvis var det noe som klaffet for TV-personligheten kjent fra tv-serier som Charterfeber og 71 grader Nord.

Både dubbingregissøren Scott Maurstad og dubbingansvarlig og PR-sjefen i United International Pictures, Bård Eion Flaaen, ble umiddelbart overbevist om at Svein var den nye Gargamel – trollmannen som helt tiden forsøker å fange de små blå heltene våre.  

– Josefine [Frida Pettersen kjent fra SKAM, red.anm.] og Svein har imponert stort i studio og det har vært veldig gøy å jobbe med dem. Med det samme vi hørte de første stemmeprøvene, var vi ikke i tvil om at vi hadde funnet vår Smurfeline og Gargamel. De har tilført rollene mengder av liv og sjarm, sier Flaen i en pressemelding.

Gargamel er en utspekulert trollmann som ser på smurfene som sine fiender. Foto: United International Pictures

Dette er jo første gangen du dubber noe, var det skummelt?

– Jo. Jeg hadde nok en del forventninger og et ønske om å prestere, men da jeg kom i studio, glemte jeg alt rundt meg og bare «gutset» på alt jeg hadde, smiler Østvik og ler.

– I tillegg har Bård og alle de dyktige menneskene jeg jobbet sammen med i studio, vært helt fantastiske.

– Når jeg møter folk som er åpne til sinns, tør å gi av seg selv, får jeg så mye positiv energi. Det var en skikkelig opptur. Og så må jeg nevne hvor utrolig flink Scott Maurstad, sønnen til skuespilleren Mari Maurstad, er. Han gav meg rommet til å bare tørre å gi alt jeg hadde!

Pønsker han ut en ny plan? Foto: United International Pictures

Hvordan fant du karakteren?

– Vi lekte oss frem i studio og plutselig fant vi øyeblikket, tonen, innfallsvinkelen. Da det stemte, kjente jeg det selv også. Det handlet veldig mye om nyanser; å blande forførende med noe skummelt for eksempel.

– I tillegg kan jeg innrømme at jeg nok lot meg inspirere av Kongsbergknekken. For jeg stod ganske lutrygget i studio etter hvert. Gargamel er jo en håpløs fyr. Han er pysete, slem, knekt, utspekulert, misforstått.. så det er ikke mye rakrygget over han. Så Kongsbergknekken passet perfekt, ler Svein.

Fikk du lurt inn noen særegne «Kongsbergske» ord eller uttrykk mens du jobbet?

Det er litt Kongsberg i meg og jeg er ganske rund i ordene når jeg snakker for å si det sånn. Jeg snakker ikke utpreget Oslo-vest, akkurat, smiler han.

Hva sitter du igjen med av opplevelsen?

Det var så utrolig gøy! Så jeg håper at dette bare er starten, avslutter Østvik.

«Smurfene og den hemmelige landsbyen» har premiere på Krona Kino den 31. mars og her kan du lese mer om filmen.

Storkoste seg i studio. Foto: United International Pictures.

Faktaboks:

hentet fra Wikipedia:

Kongsbergknekk var en stil innen skihopping som ble utviklet på Kongsberg på begynnelsen av 1920-tallet av Jacob Tullin Thams og Sigmund Ruud. De begynte å hoppe mer framoverlent enn tidligere, men med en karakteristisk knekk i hoften. Armene holdt de ut til siden eller framover. Kongsbergknekken var den dominerende hoppstilen fram til finnestilen med strak kropp overtok på 1950-tallet.

Den hopperen som kanskje særlig var kjent for Kongsbergknekken var Birger Ruud. Andre kjente hoppere med denne stilen var Kaare Walberg, Alf Andersen og Sven Selånger. Også Karl Hovelsen, som bodde i USA fra 1905 til 1922 og ble en pioner for skisporten der, hoppet med knekk i hoften. Sepp Bradl brukte Kongsbergknekk da han i 1936 var den første som hoppet over 100 meter.

Hoppnormen ble ikke tilpasset Kongsbergknekken (med svak bøyning i hoften) før i 1936. Fra 1918 og fram til da hadde normens ideal vært å hoppe med strak kropp eller med opptrekk.[1]

 

Anniken Tangerud

Jeg har jobbet som redaktør, journalist og webansvarlig, og har 16 års erfaring i web- og mediebransjen med en 8,5 års høyere utdannelse.

Se alle innlegg